Ben Weyts (N-VA) wil van station Brussel Noord no-gozone maken
Vlaams minister van mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil een no-gozone rond het station van Brussel Noord. De bussen van De Lijn zullen voortaan niet meer hun eindhalte hebben aan het station, maar wel 400 meter verderop langs het Rogierplein. Tenminste, reizigers zouden wel nog kunnen afstappen aan het station, maar opstappen zou niet meer lukken. Begrijpe wie begrijpe kan?
Opkuisen
De reden die Weyts aanhaalt om het Noordstation niet meer aan te doen is de “onveilige en vuile situatie rond het station”.
“Opkuisen of we stoppen er niet meer” zegt Weyts, wat neerkomt op een denigrerende verwijzing naar de transitmigranten en daklozen die rond en in het station verblijven.
Uiteraard is er nog een tweede reden die de mobiliteitsminister niet benoemt; Weyts, doorgewinterd Vlaams-nationalist heeft het zo niet op met Brussel of Wallonië.
Brussel heeft geen lessen te trekken van Vlaanderen
Als het op onveiligheid en vuiligheid aankomt hoeft Ben Weyts zeker niet zijn Brusselse collega (Pascal Smet, SP.A) in een kwaad daglicht te stellen. De haltes van De Lijn in Vlaanderen worden evenmin onderhouden. Vuile, kapotte, en daarbij onveilige bushaltes staan er in overvloed. Onderhoud komt praktisch niet meer voor. In Kortrijk bijvoorbeeld werd pas na een staking van bijna een hele week actie ondernomen. De buschauffeurs kaartten de onveilige en oncomfortabele situatie naast het station aan. Het heeft dagen geduurd voor De Lijn bereid was toegevingen te doen personeel en reizigers uit hun ellendige situatie te bevrijden.
“N-VA, de onschuld zelve”
De busreiziger is alweer de dupe van de Vlaamse onafhankelijkheidsperikelen van de N-VA. Nochtans moet Weyts voor het “opkuisen van de transitmigranten en daklozen” niet bij Smet zijn, maar bij partijgenoot staatssecretaris asiel en migratie Theo Francken (N-VA). Ook voor het veiligheidsissue is Weyts aangewezen op partijgenoot minister Jan Jambon (N-VA), merkt Pascal Smet terecht op.
Link