Veelgestelde vragen bij een autovrij centrum

Dit is een lijst van veelgestelde vragen die we steeds in discussies zijn wederkeren omtrent het autovrij maken van de stad.

Wat met de ouderen en/of personen met een beperking?

Het is een foute gedachte dat wanneer iemand minder bewegingsvrijheid/mogelijkheden heeft deze automatisch afhankelijk is van ‘de auto’. Sterker zelfs, dat is niet zo. Want tegenwoordig zijn er voldoende hulpmiddelen om je op een gemakkelijke en comfortabelere manier autoloos in het centrum te verplaatsen. Er zijn scootmobiels, rolstoelen, wandelstokken, fietsen in allerlei soorten en configuraties die het leven er makkelijker op maken. Ook van- en naar het centrum zijn er alternatieven voor de auto (zie hieronder).

Hoe moet ik naar het centrum zonder auto?


Er zijn verschillende manieren om het centrum te bereiken. Inwoners van omliggende gemeentes die beschikken over een station kunnen -de evidentie zelve- per trein naar de stad komen. De andere omliggende gemeentes kunnen per bus de stad bereiken. Inwoners uit de stad zelf kunnen naar een bushalte in de buurt. De meeste woningen beschikken een halte op 250 meter van de deur. Als je grote goederen wilt vervoeren kan je een cargofiets gebruiken, of gebruik maken van een koerier.

Met de bus? Altijd problemen!


Vandaag de dag is de dienstregeling van de bussen te beperkt. Met de komst van een autovrij centrum wordt dat natuurlijk in rekening gebracht, en zal de frequentie verhoogd worden, alsook meer ochtend- en avondbussen. Ook wordt de doorstroming geoptimaliseerd waardoor bussen niet tussen het overige verkeer vast komen te zitten. Er komen meer haltes, meer lijnen… De vraag stijgt, het aanbod volgt.

Meer lege winkelpanden?


De retailmarkt kijkt steeds vaker in de richting van de pretpark/amusementsbranche. Dat zie je aan het steeds groeiende aantal evenementen, en de inzet op ‘belevenis’ in de winkelstraten. Wie pretparken zegt, zegt autovrij. Want zegt nu zelf: zie jij nu al auto’s door Disneyland rijden? En dat je met een auto van de ene naar de andere attractie rijdt?
In de Brusselse voetgangerszone is 85% van de handelaars tevreden over de voetgangerszone. De voetgangerszone geniet binnen- en buitenlandse interesse, en zorgde voor meer handelszaken in de straat.

Hoe moeten de bewoners hun huizen bereiken?


De bewoners kunnen binnen een bepaalde tijdsperiode hun huis bereiken. Bijvoorbeeld: ma-zo van 6 tot 11u. Daarna is het niet meer mogelijk de straat per gemotoriseerd verkeer te bereiken. Dit geldt ook voor leveranciers.

Maar het centrum zal leeg zijn en verlaten, en onveilig?


Er zal meer plaats ontstaan in een autovrij centrum, dat klopt. Het is een perceptie dat de straten dan ‘verlaten en leeg’ zullen zijn, want dat zijn nu ook al ook wanneer er auto’s doorrijden of er geparkeerd staan. De auto neemt alleen al 85% van de publieke ruimte in.
Stilstaande auto’s zorgen er niet voor dat de straat levendig is, dat is iets van ‘de mens’ doet. Een autovrije straat brengt een nieuw ontwerp met zich mee wat betreft ruimtelijke indeling. De vrees voor ‘onveiligheid’ is met andere woorden volkomen onterecht.

Is een ‘(wandel)busje’ in het centrum een goed idee?


Dat is afhankelijk van de omvang van de autovrije zone. Voorbeelden in gemeentes in België hebben aangewezen dat de (wandel)busjes in kleinere gemeentes geen succes zijn. Dat is bijvoorbeeld zo in Brugge waar het centrum nog niet autovrij is. Het busje kost handenvol geld en schiet zijn doel voorbij; het wordt eerder gebruikt door toeristen als gratis ‘sightseeiing’-tour. Over het algemeen is een wandelbusje onnodig wanneer het centrum al goed bereikbaar is per openbaar vervoer.

Delen:

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie