De brommobiel: deelwagen van de toekomst
De brommobiel, een klein wagentje, in feite een brommer maar dan wel overdekt. We hebben ze allemaal wel eens zien rijden. De brommobiel als opstap naar minder auto’s in de stad?
Elektrische varianten
Vooralsnog zijn de meeste brommobielen uitgerust met een brandstofmotor die het nodige lawaai met zich meebrengt. De Franse producent Aixam heeft echter reeds elektrische varianten op de markt. Deze milieuvriendelijke wagentjes zijn helaas nog redelijk duur.
Rijden met de auto in de stad, het is vaak geen pretje. Natuurlijk zijn er alternatieven zoals de bus of de fiets. Maar wie van ver komt, of iets groter wil meenemen zou kunnen beroep kunnen doen op de brommobiel.
Als deelwagen
Steden kunnen de brommobiel promoten door ze op te nemen in het aanbod van deelwagens. Cambio kan als bevoorrechte partner hier een voortrekkersrol in spelen.
Een brommobiel is veel lichter dan een gewone auto, en is daarmee veiliger voor de zachte weggebruikers. De snelheid van deze wagens zijn begrenst tot 45km/u. Er kunnen tot twee personen in de auto, en er is een kleine kofferruimte. Voor de rest heeft het alle toebehoren van een auto. De elektrische brommobiel verbruikt ook veel minder energie dan een auto, en neemt minder plaats in.
Een bijkomend voordeel van de brommobiel als deelwagen is dat ook jongeren vanaf 16 jaar er gebruik van kunnen maken. Mits een rijbewijs AM (theorie+praktijk) te behalen vanaf 15j en 9 maanden kunnen ook zij een brommobiel uitlenen. De rijervaring kan een goede leerschool zijn om later eventueel een rijbewijs B te scoren. Natuurlijk moet er verstandig gebruik gemaakt worden van de brommobiel, (bijv. bij regenweer, of voor het transport van goederen) zodat deze geen concurrentie aandoet wat betreft het fietsgebruik. Evenwichtige prijzen, en voldoende sensibilisering over correct gebruik van de brommobiel moet dit zeker mogelijk maken.
Ook voor cargo
Een brommobiel bestaat in een standaarduitvoering, maar er is ook een cargovariant, ideaal om grotere objecten te vervoeren, of in de slimme stadsdistributie voor het leveren van goederen aan winkels.
Beide kunnen ingezet worden als deelauto. Aangezien de elektrische variant niet meer ‘bromt’ kunnen we ook spreken van de ‘mini-auto’.