Waarom de drielandentrein geen goed idee is

Wat is de drielandentrein?

De drielandentrein is een project van de Nederlandse provincie Limburg om een rechtstreekse verbinding te voorzien van Aachen (Duitsland) naar Liège via Maastricht (Nederland). De verbinding ziet er uit als een boogvorm. 

Waarom de drielandentrein?

De initiatiefnemers van Eurekarail (de projectnaam voor de drielandentrein): de provincie Limburg, Arriva (Duitse privétreinoperator) en de Nederlandse overheid zeggen het volgende:

“[…] allemaal met als doel dat forenzen makkelijker met de trein naar hun werk aan de andere kant van de grens kunnen. Dat onze inwoners eerder de trein zullen kiezen voor bijvoorbeeld een bezoek aan familie in het Belgische of Duitse grensgebied. En dat studenten probleemloos kunnen reizen tussen de verschillende universiteiten en hogescholen in deze regio.”

(lees verder onder de afbeelding)

undefined

Kaart van de route via Maastricht en Heerlen, en ter vergelijking de rechtstreekse route via Hergenrath

Is er daadwerkelijk vraag naar een drielandentrein?

Neen, er is helemaal geen vraag naar. Reizigers vanuit Liège kunnen rechtstreeks (via Welkenraedt) naar Aachen sporen. Via Maastricht zou een omweg betekenen, een rechtstreekse trein valt daarom duur uit. Ook het argument over het ‘vele’ grensverkeer is volkomen uit de lucht gegrepen. De trein Liège-Maastricht verbindt twee regio’s met twee verschillende talen. Grensoverschrijdend Woon-werkverkeer komt nauwelijks voor op deze lijn. ‘Eurekarail’ heeft geen enkel onderzoek gedaan naar de vraag om deze verbinding (dat zou het hele project wel eens op de helling kunnen hebben gebracht).

Prijskaartje

Aan het hele Eurekarailproject is een stevig prijskaartje verbonden. Alleen al het jarenlange onderzoek naar de verbinding, de verdubbeling van het spoor en elektrificering tussen de Duitse en Nederlandse grens hebben onwijselijk veel geld gekost. Ook de tricourante treinstellen (de trein moet op drie verschillende voltages rijden: NL, BE, DE) vallen duur uit. Het zou goedkoper kunnen door (zoals nu) een trein Luik-Maastricht in te leggen, en een aparte trein Maastricht-Aachen. Doorgaand verkeer van Luik naar Aachen over Maastricht, daar is zoals reeds vermeld weinig vraag naar. Maastricht is een begin- en eindpunt voor vele reizigers.

Wat is het standpunt van de Federale overheid en de NMBS?

Minister van mobiliteit François Bellot (MR) staat positief ten opzichte van de liberalisering van het spoor. Dat is uiteraard geen verrassing, de MR is namelijk een liberale partij. De ‘NMBS’ heeft nog geen officieel statement gegeven of ze al dan niet gaat samenwerken met Arriva, maar het vooruitzicht zag er tot enkele maanden geleden nog ‘gunstig’ uit. Nu zijn er toch nog enkele vragen rond de commerciële haalbaarheid. 

(lees verder onder de afbeelding)

Sint Joost Arriva trein

De drielandentrein zoals hij er komt uit te zien

Wat zijn de gevaren die de drielandentrein met zich meebrengen?

De drielandentrein luidt het begin van de liberalisering/privatisering van het spoorverkeer in (onder luid applaus van de Europese Unie, vandaar ook de subsidies…). Arriva kan met deze eerste stap op Belgische bodem makkelijk terrein winnen op de NMBS. Bovendien is het de bedoeling om de drielandentrein zonder treinbegeleider te laten rijden, wat de veiligheid en dienstverlening in gevaar brengt.

Wat is ons standpunt?

We zijn vooral verbaasd dat de NMBS de deur wagenwijd openzet voor een directe concurrent (=Arriva, dochteronderneming van Deutsche Bahn). Dit heeft alles te maken met politiek getouwtrek, voornamelijk vanuit Nederland, en het Beneluxparlement. 

De ‘drielandentrein’ is een verdeel en heersproject, met als doel de liberalisering/privatisering van het binnenlandse reizigersverkeer te versnellen. Daarom: behoud de samenwerking NS-NMBS!

We willen de publieke dienstverlening in overheidshanden houden, en is daarom tegen het volledige ‘Eurekarail’-project met drielandentrein. De vereniging wil de gezamenlijke NMBS-NS trein tussen Liège en Maastricht behouden. De drielandentrein is een prestigeproject van de provincie Limburg, met weinig meerwaarde voor de reiziger.

Wat is het alternatief?

Het alternatief voor de ‘drielandentrein’ is een doortrekking van de IC Kortrijk-Brussel-Welkenraedt naar Aachen (en liefst verder naar Keulen). Dat is niet alleen een snellere oplossing, het is ook gemakkelijker voor de reizigers die niet meer hoeven over te stappen in Luik.

Op de verbinding Luik-Maastricht kan geopteerd worden om voortaan elk halfuur te gaan rijden. Er kunnen zelfs enkele haltes aan het traject worden toegevoegd zodat de lijn een voorstedelijk karakter krijgt.

Links

 https://eurekarail.net/  http://www.standaard.be/cnt/dmf20181109_03927998
 https://www.treinreiziger.nl/arriva-voorlopig-nog-naar-luik-wel-naar-aken/ 

Delen:

1 Trackback / Pingback

  1. Arriva wil in 2022 concurrentie aangaan op lijn Luik-Maastricht - Mobiliteit van Morgen

Geef een reactie