De ‘train-mixte’: een trein voor zowel cargo als passagiers

Een trein die zowel cargo vervoert, als passagiers, dat is het idee van enkele Frans-Zwitserse politici die samen de ‘Association Objectif Train de Nuit’ vormen. De vereniging werd in juni van dit jaar opgericht.

Voorzitter van de vereniging is Eric Boisseau van reizigersvereniging ‘Fnaut’, de Franse tegenhanger van TreinTramBus. De drijvende kracht aan Zwitserse zijde, is de groen-liberale politica Isabelle Chevalley.

Onder de kernleden vinden we ook Huguette Tiegna van La Republique en marche, de partij van president Emmanuel Macron.

Samenstelling van de trein

Concreet stelt de vereniging een gemengde trein voor, die bestaat uit enkele passagiersrijtuigen (met slaapaccommodatie) en vrachtrijtuigen (containers en trailers). De samenstelling van de trein zou steeds overwegend uit vracht bestaan, aangevuld door enkele passagiersrijtuigen.

De gemengde passagiers/cargotrein zou de kosten drukken voor het vervoer van goederen. De passagiers bieden extra inkomsten voor de vrachtvervoerder. Voor passagiers betekent de ‘train-mixte’ dan weer een extra verbinding waar anders nooit een afzonderlijke slaaptrein zou rijden.

Een eerste voorgesteld pilootproject is een trein van Frankfurt naar Barcelona. ‘Association Objectif Train de Nuit’ rekent op minstens vijf passagiersrijtuigen voor deze verbinding, al kan de uiteindelijke samenstelling variëren naar gelang het seizoen.

(lees verder onder de afbeelding)

Gemengde reacties

Hoewel veel mensen gewonnen zijn voor het idee, zijn er toch een aantal bemerkingen. Zo heeft de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij OBB laten weten niet deel te nemen aan het project. Volgens hen nemen vrachttreinen vaak andere routes dan passagierstreinen, en rijden ze niet altijd langs de grote stations. Voorts zouden vrachttreinen volgens OBB geen continue stroomvoorziening aan de slaaprijtuigen kunnen leveren.

Haalbaarheidsstudie

Het is nog afwachten of de de opmerkingen van de OBB al dan niet terecht zijn. ‘Association Objectif Train de Nuit’ voert momenteel een haalbaarheidsstudie uit waarbij rekening wordt gehouden met de technische en financiële vereisten.

Of de ‘train-mixte’ er ook zal komen weten we dus nog niet. Het idee is alvast niet nieuw. In Angola rijden de Caminhos de Ferro de Moçâmedes (CFM) al jaren met gecombineerde cargo/passagierstreinen. (zie foto bovenaan)

Delen:

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie