Bocht van Gits: een snelle verbinding Roeselare-Gent

Roeselare, een stad in volle ontwikkeling, met een gloednieuw station te midden van een interstedelijk knooppunt. Waar ooit meerdere verbindingen waren richting Menen, Ieper en Waregem blijft nu alleen nog lijn 66 over. Deze belangrijke provinciale as verbindt Brugge met Kortrijk.

Richting Brussel is er elk uur een rechtstreekse trein, en ook naar de kust is een rechtstreekse verbinding, zij het wel de frequentie niet altijd voldoende gespreid is. Anders is het voor reizigers naar Gent. Zij moeten nu overstappen in Lichtervelde, Brugge of Kortrijk. Vanuit Roeselare is er vraag naar een goede verbinding naar Gent.

Via Kortrijk

In dit artikel leggen we de focus op de bocht van Gits, maar weet dat er evengoed een rechtstreekse trein kan worden ingelegd via Kortrijk. Dit is een oplossing die evengoed een oplossing biedt. Concreet gaat het dan om een trein Brugge-Gent via Kortrijk met stops in onder meer Roeselare, Izegem enz.

Ook de reizigers op lijn 66 (Brugge-Kortrijk) en lijn 75 (Kortrijk-Gent) hebben baat bij deze extra trein. Zij zien de dienstregeling op hun traject van twee naar drie treinen per uur gaan.

Bocht van Gits

De ‘bocht van Gits’ is een idee uit het Neptunusplan van de Vlaamse overheid. Volgens dat plan zou de bocht een aanzienlijke tijdswinst opleveren voor de reizigers vanuit Roeselare naar Tielt, Deinze, De Pinte en Gent (en omgekeerd). In het bijzonder zou de nieuwe verbinding een zeer goed gegeven zijn voor de schoolgaande jeugd vanuit Tielt naar Roeselare. De bussen 80 en 80S (sneldienst) zijn immers druk bezette lijnen.

Er zijn twee mogelijke scenario’s voor de bocht van Gits. Het eerste scenario is een stuk spoor van ongeveer 2,5 kilometer ter hoogte van Gits. In een tweede scenario wordt de bocht van Gits net voorbij het station van Lichtervelde aangelegd. Het voordeel van dit laatste scenario is de mogelijkheid om de verbinding op relatief korte termijn te realiseren, aan een lagere prijs.

Scenario 1: kort tracé. Scenario 2: lang tracé.

De bocht van Gits zorgt er tevens voor dat treinen bij een storing of incident op lijn 75 (Kortrijk-Gent) gemakkelijk kunnen worden omgeleid via Roeselare.

Waar gaat jouw voorkeur naar uit? De Bocht van Gits of toch maar de rechtstreekse trein via Kortrijk? Laat het ons weten in de reacties.

Delen:

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie