Bocht van Gits: een snelle verbinding Roeselare-Gent
Roeselare, een stad in volle ontwikkeling, met een gloednieuw station te midden van een interstedelijk knooppunt. Waar ooit meerdere verbindingen waren richting Menen, Ieper en Waregem blijft nu alleen nog lijn 66 over. Deze belangrijke provinciale as verbindt Brugge met Kortrijk.
Richting Brussel is er elk uur een rechtstreekse trein, en ook naar de kust is een rechtstreekse verbinding, zij het wel de frequentie niet altijd voldoende gespreid is. Anders is het voor reizigers naar Gent. Zij moeten nu overstappen in Lichtervelde, Brugge of Kortrijk. Vanuit Roeselare is er vraag naar een goede verbinding naar Gent.
Bocht van Gits
De ‘bocht van Gits’ is een idee uit het Neptunusplan van de Vlaamse overheid. Volgens dat plan zou de bocht een aanzienlijke tijdswinst opleveren voor de reizigers vanuit Roeselare naar Tielt, Deinze, De Pinte en Gent (en omgekeerd). In het bijzonder zou de nieuwe verbinding een zeer goed gegeven zijn voor de schoolgaande jeugd vanuit Tielt naar Roeselare. De bussen 80 en 80S (sneldienst) zijn immers druk bezette lijnen.
Voor de Bocht van Gits moet er een stuk spoor van ongeveer 2,5 kilometer gebouwd worden. Voor de treindienst kan een IC-trein met terminus in Gent verlengd worden tot Roeselare, waarna de trein verder kan rijden richting Kortrijk.
Via Kortrijk
In dit artikel leggen we de focus op de bocht van Gits, maar weet dat er evengoed een rechtstreekse trein kan worden ingelegd via Kortrijk. Concreet gaat het dan om een trein Brugge-Gent via Kortrijk met stops in onder meer Roeselare, Izegem, Kortrijk, Waregem enz.
Ook de reizigers op lijn 66 (Brugge-Kortrijk) en lijn 75 (Kortrijk-Gent) hebben baat bij deze extra trein. Zij zien de dienstregeling op hun traject van twee naar drie treinen per uur gaan.
Automatisering
Een derde optie is de automatisering van de treinen. Volgens de meest optimistische scenario’s zou dit al vanaf 2030 mogelijk moeten zijn.
De trein kan dan via spoorlijn 73 (Gent – De Panne) rijden, kopmaken in Lichtervelde en daarna zijn route vervolgen tot in Roeselare.
Door automatisering ontstaat meer spoorcapaciteit en kunnen treinen sneller van kant wisselen. Terwijl dit tegenwoordig nog een tijdrovend oponthoud is (gemiddeld 10 minuten doordat de treinbestuurder naar de andere stuurpost moet lopen), kan dit met een automatische trein in één enkele minuut.
Bocht van Gits | via Kortrijk | Automatisering | |
Route | Roeselare – Tielt – Deinze – De Pinte – Gent Sint Pieters – … | Roeselare – Izegem – Ingelmunster – Kortrijk – Harelbeke – Waregem – Deinze – De Pinte – Gent Sint Pieters – … | Roeselare – Lichtervelde – Tielt – Deinze – De Pinte – Gent Sint Pieters – … |
Reistijd | +-40 minuten | 57 minuten (49 minuten zonder stop in Harelbeke, Deinze en De Pinte) | 46 minuten |
Infrastructuurkosten | Aanleg spoorbocht | Geen | Aanpassing voor automatische treinen |
Realisatietermijn | Van plan tot uitvoering van de werken: enkele jaren | Onmiddellijk | vanaf 2030 |
De bocht van Gits zorgt er tevens voor dat treinen bij een storing of incident op lijn 75 (Kortrijk-Gent) gemakkelijk kunnen worden omgeleid via Roeselare.
Waar gaat jouw voorkeur naar uit? De Bocht van Gits, de rechtstreekse trein via Kortrijk of wachten we nog even op automatisering? Laat het ons weten in de reacties.