1 jaar gratis openbaar vervoer in Duinkerken: de balans

Duinkerken voerde een jaar geleden gratis openbaar vervoer in. De stad telt 200 000 inwoners, en is op Tallinn na, de grootste stad van Europa die gratis openbaar vervoer aanbiedt. Een jaar later is het tijd om de balans op te maken. Is het project geslaagd?

De cijfers

Van januari tot juni 2019 steeg het aantal passagiers tijdens de week met +65%. In het weekend zelfs met +125%, meer dan een verdubbeling.

Burgemeester Patrice Vergriete (Divers Gauche) noemt de resultaten verbluffend: “ons objectief was het reizigersaantal te doen verdubbelen in een tijdspanne van drie à vier jaar, maar het is ons al gelukt in amper één jaar.

Meer investeringen

De communauté urbaine de Dunkerque (CUD) investeert nu jaarlijks 10 miljoen euro meer in het busvervoer in en rond Duinkerke dan voorheen. Dit jaar wordt er onder meer werk gemaakt van apparatuur voor verkeerslichtenbeïnvloeding. Bussen krijgen zo sneller groen licht.

Door de toename van het aantal passagiers rijden nu op de meeste lijnen om de tien minuten een bus.

De inkomsten uit de ticketing bedroegen slechts 10%, een te verwaarlozen bedrag. De extra kost voor het gratis openbaar vervoer bedraagt jaarlijks slechts 4,5 miljoen euro. De stad heft een belasting van 1,55% op bedrijven. Dat levert Duinkerken jaarlijks 6 à 7 miljoen euro op, die opnieuw kan worden geïnvesteerd.

Voetganger wint plaats

De stad maakt ook werk om de publieke ruimte aantrekkelijker te maken, en het ruimtebeslag van de auto te verkleinen. Het centrum ondergaat een metamorfose, de voetganger en fietser winnen aan belang. Het stationsplein werd autovrij gemaakt.

Minder auto’s

Volgens een onderzoek van l’Observatoire des villes du transport gratuit zijn de helft van de nieuwe reizigers automobilisten. Zij zien vooral een financieel voordeel in het gratis busvervoer, zo besparen zij op brandstof en parkeergeld.

Maar er is nog meer goed nieuws zegt burgemeester Vergriete (stedenbouwkundige van opleiding): “10% van de nieuwe reizigers verkochten hun tweede auto.” De interesse naar de aanpak in Duinkerke is groot: de stad mocht al 100 bezoeken ontvangen van geïnteresseerde politici uit binnen- en buitenland.

Veiligheid verbetert

Het gratis openbaar vervoer is een succes, en wordt dus onverminderd voortgezet. Ook de veiligheid kwam het gratis openbaar vervoer ten goede. “Er zitten meer mensen op de bus, dus er is meer sociale controle.” Iets wat buschauffeur Nathalie ons bevestigt: “er is nu inderdaad minder stress dan vroeger”.

Links

Het integrale verslag

Delen:

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie