Heropen de kustlijn tussen De Panne en Duinkerken
De lijn De Panne-Duinkerken is een belangrijke grensoverschrijdende verbinding die in onbruik is geraakt.
Trein interessanter dan tram
De lijn is een verlengde op de kusttram die in De Panne zijn eindpunt heeft. Van de volgebouwde kustlijn in België, is er vanaf de grens niet veel meer van te merken. In Frankrijk is er meer geconcentreerde bebouwing.
Dat maakt een treinverbinding een interessanter voorstel dan een doortrekking van de Kusttram, wat sommigen opperen.
Het enige probleem is dat er een ‘voie verte’ is gerealiseerd langs de vroegere spoorwegbedding, en een deel langs een beschermd duingebied loopt. Op enkele plaatsen loopt het fietspad pal over het traject van de voormalige spoorlijn.
Een alternatief is een nieuwe spoorverbinding naar Duinkerken via de E40. Er zijn twee opties mogelijk: een spoorlijn vanaf het station van De Panne of een spoorlijn vanaf Brugge.
Lijn 73 wordt een belangrijke as
De heropening van de spoorlijn wordt geregeld aangehaald, maar concrete plannen of voorstellen zijn er niet. Voorlopig is er weinig animo vanuit de Belgische overheid en de regio Hauts-de-France. Wie wel gewonnen is voor het voorstel, is de stad Duinkerken. Zij maakten het openbaar vervoer in de stad gratis, en vangen het verlies van de passagierstrein op door een busverbinding in te leggen tussen beide steden.
Met de trein zou zou het mogelijk zijn om vanuit Antwerpen rechtstreeks naar Duinkerken te rijden. Dat opent perspectieven voor spoorlijn 73 (De Panne-Gent) die zo uitgroeit tot een belangrijke as. Een opsteker voor de Westhoek. Vanuit Duinkerken liggen steden als Parijs en Calais binnen handbereik.
Hybridetreinen
Tussen De Panne en Duinkerken kan ofwel het spoor worden geëlektrificeerd, of er kan gebruik worden gemaakt van bi-mode (hybride) treinen, die zowel op diesel als op elektriciteit (via bovenleiding) kunnen rijden. Voorts kan de nieuwe lijn ook een opsteker zijn voor het goederenvervoer die zo niet meer hoeft om te rijden via Lille. De lijn kan tussen De Panne en Diksmuide op dubbelspoor worden gebracht voor meer capaciteit.
Treinverbinding
Hieronder vind je een drietal voorbeelden van hoe de nieuwe treinverbinding er uit kan zien. In het eerste en tweede voorbeeld wordt de trein uit Antwerpen doorgetrokken naar Duinkerken. In het derde voorbeeld gaat het over een geheel nieuwe trein tussen Brugge en Duinkerken.
Via de oude spoorlijn
- Antwerpen Centraal
- (…)
- Gent Sint Pieters
- (…)
- De Panne
- Bray-Dunes
- Zuydcoote
- Leffrinckoucke
- Dunkerque
Via E40 vanaf Brugge
Meer info over deze optie: Hogensnelheidslijn Brugge – Duinkerken
- Brugge
- Nieuwpoort
- Duinkerken
- (…)
- Calais
Via E40 vanaf De Panne
- Antwerpen Centraal
- (…)
- Gent Sint Pieters
- (…)
- De Panne
- Ghyvelde
- Dunkerque
Krantenartikels
Met dank aan de Facebookgroep ‘Belgian rail and bus archives’.