Heropen de kustlijn tussen De Panne en Duinkerken

De lijn De Panne-Duinkerken is een belangrijke grensoverschrijdende verbinding die in onbruik is geraakt.

Trein interessanter dan tram

De lijn is een verlengde op de kusttram die in De Panne zijn eindpunt heeft. Van de volgebouwde kustlijn in België, is er vanaf de grens niet veel meer van te merken. In Frankrijk is er meer geconcentreerde bebouwing.

Dat maakt een treinverbinding een interessanter voorstel dan een doortrekking van de Kusttram, wat sommigen opperen. Tussen De Panne en Duinkerken moeten in principe slechts vier haltes worden aangedaan, over een traject van +- 17 kilometer.

Naast de spoorlijn werd vorig jaar een ‘voie verte’ fietspad gerealiseerd. Op enkele plaatsen loopt het fietspad over het traject van de voormalige spoorlijn. Daar moet een oplossing voor worden bedacht.

Op andere stukken van de treinlijn ligt de bedding er grotendeels nog. De hele (enkelsporige) lijn moet wel vernieuwd worden.

Lijn 73 wordt een belangrijke as

De heropening van de spoorlijn wordt geregeld aangehaald, maar concrete plannen of voorstellen zijn er niet. Voorlopig is er weinig animo vanuit de Belgische overheid en de regio Hauts-de-France. Wie wel gewonnen is voor het voorstel, is de stad Duinkerken. Zij maakten het openbaar vervoer in de stad gratis, en vangen het verlies van de passagierstrein op door een busverbinding in te leggen tussen beide steden.

Met de trein zou zou het mogelijk zijn om vanuit Antwerpen rechtstreeks naar Duinkerken te rijden. Dat opent perspectieven voor spoorlijn 73 (De Panne-Gent) die zo uitgroeit tot een belangrijke as. Een opsteker voor de Westhoek. Vanuit Duinkerken liggen steden als Parijs en Calais binnen handbereik.

Hybridetreinen

Tussen De Panne en Duinkerken kan ofwel het spoor worden geëlektrificeerd, of er kan gebruik worden gemaakt van bi-mode (hybride) treinen, die zowel op diesel als op elektriciteit (via bovenleiding) kunnen rijden. Voorts kan de nieuwe lijn ook een opsteker zijn voor het goederenvervoer die zo niet meer hoeft om te rijden via Lille. De lijn kan tussen De Panne en Diksmuide op dubbelspoor worden gebracht voor meer capaciteit.

Treinverbinding

Hieronder vind je een voorbeeld van hoe de nieuwe treinverbinding er uit kan zien. De bestaande trein Antwerpen-De Panne wordt in dit voorbeeld doorgetrokken naar Duinkerken.

  • Antwerpen-Centraal
  • (…)
  • Gent-St-Pieters
  • (…)
  • De Panne
  • Bray-Dunes
  • Zuydcoote
  • Leffrinckoucke
  • Dunkerque

Krantenartikels

Met dank aan ‘Belgian rail and bus archives’.

Links

Delen:

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie