Solliciteren bij de NMBS: “dit was het meest absurde sollicitatiegesprek ooit”

Heel wat mensen willen graag bij de spoorwegen werken. Het tekort aan treinbegeleiders en treinbestuurders raakt desondanks maar niet opgelost. Waar loopt het fout?

Jobdays en jobtreinen zijn druk-bijgewoonde evenementen. Toch slaagt de NMBS er merkwaardig genoeg niet om de geschikte mensen te vinden.

Ligt het probleem dan niet bij HR Rail zelf? Op een forum reageert iemand die solliciteerde voor de functie van treinbegeleider er als volgt over: “Dit was het meest absurde sollicitatiegesprek dat ik ooit heb meegemaakt, wat moet dat niet zijn voor een treinbestuurder. Een gesprek in het Frans via de telefoon, of wiskundige formules oplossen op de computer, het zijn slechts enkele voorbeelden van testen waar sollicitanten zich aan moeten onderwerpen.

‘Passie voor de reiziger’

‘Passie voor de reiziger’ is de nieuwe baseline die de NMBS voert in haar wervingscampagne. Is motivatie wel belangrijk genoeg om aangeworven te worden? Liggen de criteria niet te streng? Zijn de diplomavereisten niet over the top?

Meer mensen op het terrein, minder langs de zijlijn. Échte passie voor de reiziger, niet alleen in een baseline.

Laten we mensen de kans geven zich om kennis op te bouwen binnen het bedrijf, en minder te focussen op allerlei testen en diploma’s. Veel gemotiveerde mensen worden tegenwoordig door de absurde rekruteringspolitiek van de NMBS geweerd van hun droomjob. Dat zou niet mogen zijn.

Afbouw personeel

De directie van de NMBS bouwt het statutair personeel af. Sinds kort zijn vacatures zoals ‘loketbediende’ contractueel. Zij worden aangeworven voor grote stations als Gent en Antwerpen. Het zijn ook geen voltijdse betrekkingen, maar ‘flexi-jobs’ van 20u per week. Geen positieve trend.

Sinds vorig jaar gaat het er dan ook bijzonder snel op achteruit bij de NMBS. Er staat een grondige reorganisatie op til, ‘ter voorbereiding op de nakende liberalisering/privatisering van het spoorwegnet’. Het is nog een kwestie van tijd wanneer er ook overgegaan wordt op contractuele betrekkingen voor het voltallige personeel. In Frankrijk wordt op 1 januari 2020 het statuut afgeschaft.

Delen:

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie