Heropen de 3 grenslijnen in Henegouwen
De provincie Henegouwen telt drie grenslijnen met Frankrijk. Op geen van de drie lijnen rijden er passagierstreinen.
Mons-Valenciennes
De lijn Mons-Valenciennes verbindt twee grote steden. De metropool Valenciennes telt 300 000 inwoners, Mons bijna 100 000 inwoners. Voor de verbinding kan de IC-trein Liège-Quievrain worden verlengd naar Frankrijk.
Op het traject Quievrain-Valenciennes is geen bovenleiding. Voor de verbinding moet worden geopteerd voor een ‘bi-mode’ hybridetrein (een trein die zowel op elektriciteit als op diesel rijdt).
In Crespin en Onnaing kunnen nieuwe stations worden geopend. Dat geeft het voordeel dat werknemers van Bombardier Crespin voortaan met de trein naar het werk kunnen (station Blanc-Misseron).
Charleroi-Jeumont
Tussen Charleroi en Erquelinnes rijdt een voorstedelijke trein. Deze trein kan makkelijk worden doorgetrokken tot Jeumont. Op het grensbaanvak tussen Erquelinnes en Jeumont kan de spanning van de bovenleiding worden gewisseld. Zo kan een gewone NMBS-trein op 3000 volt (zonder spanningswisseling naar het gebruikelijke 25kv in Frankrijk) er rijden.
Tot enkele jaren geleden reed de trein nog door naar Jeumont. Aldaar konden reizigers overstappen op een lokale trein van de SNCF naar Maubeuge, en verder naar Valenciennes. Deze verbinding in ere herstellen vergt enkel wat politieke wil. Het is ook mogelijk om door te rijden naar Maubeuge, maar dan moet er speciaal materieel worden voorzien.
Mons-Maubeuge-Charleroi
Een derde lijn die kan worden heropend is Mons-Maubeuge. Wanneer ook de verbinding Charleroi-Maubeuge (zoals hierboven aangehaald) wordt hersteld, is het niet meer nodig kop te maken in Maubeuge. De treinen vanuit Mons kunnen na een stop aldaar verder rijden richting Charleroi. Uiteraard geld dat ook in de omgekeerde richting.
Op de lijn tussen Mons en Maubeuge kan het station Feignies worden heropend.