Trein is beste keuze voor verbinding Hasselt-Maastricht
De Vlaamse overheid wil een tramlijn bouwen van Hasselt naar Maastricht. Voor de bouw ervan moet een nieuw tracé worden aangelegd dat deels gebruik maakt van spoorlijn 20.
Maar waarom een dure tram als het ook goedkoper kan met een trein. De trein is namelijk in alle opzichten de beste keuze voor het traject Hasselt-Maastricht. Het is niet alleen sneller, maar biedt ook meer comfort dan een tram. Als men voor de trein opteert moet men ook minder spoor aanleggen, en zijn de kosten een stuk lager.
Bovendien kun je de vraag stellen waarom een dunbevolkte regio als Limburg nood heeft aan een tram, een vervoersmiddel dat primordiaal bedoeld is om in verstedelijkte gebieden te rijden?
Volgens de plannen zou de tram tussen Diepenbeek en de vertakking Spurk parallel aan het spoor rijden. Hiertussen zou de tram slechts in één halte meer stoppen dan de trein op dit moment al doet. En dat op een traject van meer dan vijf kilometer lang.
De tram brengt ook geen goed nieuws voor het goederenverkeer. De goederenterminal in Lanaken zou in de toekomst niet meer toegankelijk zijn voor treinen komende uit Maastricht. En ook wie had gehoopt op een rechtstreekse trein Antwerpen – Maastricht via Hasselt is eraan voor de moeite: onmogelijk met de huidige tramplannen.
Kaart: 12 kilometer aan spoor moet vernieuwd om treinen opnieuw over spoorlijn 20 te laten rijden.
Treinverbinding
Voorbeeld van mogelijke treinverbinding (vetgedrukt: nieuwe stations):
- Hasselt
- Diepenbeek
- Munsterbilzen
- Lanaken
- Maastricht Boschpoort
- Maastricht