Trein naar Zeebrugge-Haven

De route over zee is een aantrekkelijk alternatief voor de Eurostar, en heeft het voordeel dat je uitgerust op je bestemming aankomt.
Waarom niet een station openen in de Zeebrugse haven? Zo kan je gemakkelijk van de trein op de veerboot stappen.
Voor de bouw van het station Zeebrugge Haven moeten geen grote investeringen gedaan worden. De enige kosten zijn de bouw van een verhoogd perron op de kade, waar de reizigers zo het terminalgebouw in kunnen lopen.

Omdat het stukje spoor vanaf Zeebrugge Strand naar de terminal niet over een bovenleiding beschikt moeten er dieseltreinen worden ingelegd. Er zou ook een batterijcomponent kunnen worden toegevoegd aan de Desiro-treinen waardoor zij zonder bovenleiding kunnen doorrijden naar de haven.
Zeebrugge-Rosyth

Het station van Zeebrugge Haven kan ervoor zorgen dat de routes Zeebrugge-Hull en Zeebrugge-Rosyth nieuw leven worden ingeblazen. De route tussen Zeebrugge en Hull werd oorspronkelijk uitgevoerd door SuperFast Ferries. De laatste tijd was het enkel een vrachtverbinding. In Rosyth kunnen de voetpassagiers via een busverbinding naar Edinburgh.
Ferrylijn naar Kristiansand (Noorwegen) en Rosslare (Ierland) – Mobiliteit van Morgen says:
[…] De nieuwe ferrylijn zal vooral vracht moeten vervoeren wil ze rendabel zijn, maar er is ook plaats voor reizigers met de auto of mobilhome. Voetpassagiers ten slotte kunnen in Kristiansand vlot van het schip op de trein stappen, net zoals dat in Zeebrugge mogelijk is mits een nieuw station in de haven. […]
Ferrylijn naar Rosslare (Ierland) – Mobiliteit van Morgen says:
[…] De nieuwe ferrylijn zal vooral vracht moeten vervoeren wil ze rendabel zijn, maar er is ook plaats voor reizigers met de auto of mobilhome. Voetpassagiers ten slotte kunnen in Rosslare vlot van het schip op de trein stappen, net zoals dat in Zeebrugge mogelijk is mits een nieuw station in de haven. […]