Trein naar Zeebrugge-Haven

De Pride of Bruges en de Pride of York varen al jarenlang op het Kanaal tussen Zeebrugge en Kingston-upon-Hull. De twee schepen van rederij P&O ferries vervoeren zowel cargo als passagiers. Het is een erg succesvolle verbinding.

Rendabele verbinding

In 2017 gaf P&O haar schepen uit 1987 een grondige make-over. De schepen kunnen er zo opnieuw een aantal jaar tegenaan. Nieuwe schepen zijn echter nog niet voor morgen. De smalle sluisdoorgang in de haven van Hull verhindert de inzet van grotere schepen. Voor de komst van grotere schepen zou een nieuwe aanlegplaats moeten worden gecreëerd naast die waar de schepen uit Rotterdam aanmeren. Het is nog geen uitgemaakte zaak of P&O later zal kiezen voor deze optie, of er toch voor kiest te blijven varen via de sluis met schepen van een evenredig formaat als nu. Wat wel zeker is, is dat de verbinding niet snel zal verdwijnen.

Meer comfort voor voetpassagiers

Voornamelijk komt de reizigersstroom uit passagiers met auto. Voetpassagiers zijn een markt waarin P&O nog kan groeien. De route over zee is een aantrekkelijk alternatief voor wie een overnachting wil uitsparen.

Voorlopig kunnen reizigers de bus nemen van Brugge naar de P&O terminal. Maar waarom niet een station openen in de Zeebrugse haven?

Voor de bouw van het station Zeebrugge Haven moet geen meter spoor moeten worden bijgelegd. De enige kosten zijn de bouw van een verhoogd perron op de kade, waar de reizigers zo het terminalgebouw in kunnen lopen.

Treinverbinding

De trein vertrekt elke dag om 18u (voor de afvaart van 19u). De trein kan onderweg eventueel de stations Brugge-Sint-Pieters, Lissewege, en indien geopend; Zeebrugge-Strand, aandoen. De trein maakt een losse rit terug naar Brugge, om ’s ochtends leeg terug te keren om de reizigers van het aankomende schip (om 8u15, in het weekend iets later) terug naar Brugge te brengen.

Omdat het stukje spoor vanaf Zeebrugge Strand naar de terminal niet over een bovenleiding beschikt moeten er dieseltreinen worden ingelegd. In een latere fase kan er een batterijcomponent worden toegevoegd aan de Desiro-treinen waardoor zij ook zonder gebruik te maken van de bovenleiding kunnen doorrijden naar de haven.

Zeebrugge-Rosyth

Schip Rosyth-Zeebrugge (SuperFast Ferries met schip van Blue Star Ferries)

Het hoeft niet enkel tot één verbinding per dag te blijven. Het station van Zeebrugge Haven kan ervoor zorgen dat de route Zeebrugge-Rosyth (vaartijd: 16u, 3x per week) nieuw leven wordt ingeblazen. De route werd oorspronkelijk uitgevoerd door SuperFast Ferries. De laatste tijd was het enkel een vrachtverbinding.

Zeebrugge-Ramsgate

Een andere mogelijkheid is de lijn Zeebrugge-Ramsgate (vaartijd: +-4u, meermaals per dag). De lijn Oostende-Ramsgate is altijd succesvol geweest, en is een alternatief voor Calais of Duinkerke. De ferries bundelen in één haven maakt alles efficiënter en daadkrachtiger. De haven van Oostende kan verder uitgebouwd worden als ‘energyport’ voor windmolens op zee, en kan kleine cruiseschepen ontvangen in de Istanbulterminal aan de Churchillkaai.

Kaart

Links

Delen:

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie