Trein naar Zeebrugge-Haven

De Pride of Bruges en de Pride of York varen al jarenlang op het Kanaal tussen Zeebrugge en Kingston-upon-Hull. De twee schepen van rederij P&O ferries vervoeren zowel cargo als passagiers. Het is een erg succesvolle verbinding. Voorlopig kunnen reizigers de bus nemen van Brugge naar de P&O terminal. Maar waarom niet een station openen in de Zeebrugse haven?

Meer comfort voor voetpassagiers

Terwijl een meerderheid van de passagiers op de verbinding Zeebrugge-Hull bestaat uit autobestuurders, is er groeipotentieel voor het aandeel voetpassagiers. De route over zee is een aantrekkelijk alternatief voor de Eurostar, en heeft het voordeel dat je uitgerust op je bestemming aankomt.

Voorlopig kunnen reizigers de bus nemen van Brugge naar de P&O terminal. Maar waarom niet een station openen in de Zeebrugse haven?

Voor de bouw van het station Zeebrugge Haven moet geen meter spoor moeten worden bijgelegd. De enige kosten zijn de bouw van een verhoogd perron op de kade, waar de reizigers zo het terminalgebouw in kunnen lopen.

Treinverbinding

De trein kan dan elke dag om 17u vertrekken (afvaart is om 19u). De trein kan onderweg eventueel stoppen in de stations Brugge-Sint-Pieters, Lissewege en Zeebrugge-Strand. De trein rijdt terug naar Brugge, om ’s ochtends terug te keren om de reizigers van het aankomende schip (om 8u15, in het weekend iets later) terug naar Brugge te brengen.

Omdat het stukje spoor vanaf Zeebrugge Strand naar de terminal niet over een bovenleiding beschikt moeten er dieseltreinen worden ingelegd. Er zou ook een batterijcomponent kunnen worden toegevoegd aan de Desiro-treinen waardoor zij zonder gebruik te maken van de bovenleiding kunnen doorrijden naar de haven.

Zeebrugge-Rosyth

Schip Rosyth-Zeebrugge (SuperFast Ferries met schip van Blue Star Ferries)

Het hoeft niet enkel tot één treinverbinding per dag te blijven. Het station van Zeebrugge Haven kan ervoor zorgen dat de route Zeebrugge-Rosyth (vaartijd: 16u, 3x per week) nieuw leven wordt ingeblazen. De route werd oorspronkelijk uitgevoerd door SuperFast Ferries. De laatste tijd was het enkel een vrachtverbinding.

Kaart

De schepen

In 2017 gaf P&O haar schepen uit 1987 een grondige make-over. De schepen kunnen er zo opnieuw een aantal jaar tegenaan. Nieuwe schepen zijn echter nog niet voor morgen. De smalle sluisdoorgang in de haven van Hull laat dit niet toe. Voor de komst van grotere ferry’s zou een nieuwe aanlegplaats moeten worden gecreëerd naast die waar de schepen uit Rotterdam aanmeren. Het is nog geen uitgemaakte zaak of P&O later zal kiezen voor deze optie, of er toch voor kiest te blijven varen via de sluis met schepen van een evenredig formaat als nu. Wat wel zeker is, is dat de verbinding niet snel zal verdwijnen.

Links

Delen:

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie