Pleidooi voor een gemeenschapsgestuurd vervoersbedrijf

Reizigers voelen zich niet gehoord, treinen en bussen worden geschrapt, stations worden gesloten… De NMBS en De Lijn draaien al een tijdje niet meer soepel. Kan het niet anders? Is het niet tijd dat we luisteren naar de wensen en verzuchtingen van reizigers en personeel?
Daarom het voorstel voor de oprichting van een gemeenschapsgestuurd vervoersbedrijf. Een bedrijf dat alle openbaar vervoer (trein, tram, bus, metro en deelmobiliteit) samenvat en beheert.
In de raad van bestuur kan volgens een verdeelsleutel een vertegenwoordiging van personeel, reizigers en het maatschappelijke middenveld zetelen, naar coöperatief model.
Deze vorm van bestuur heeft het voordeel dat er veel meer ruimte is voor nieuwe ideeën en initiatieven. Het kan ook sneller en efficiënter werken omdat het niet-bureaucratisch van aard is.
De gemeenschapsgestuurde onderneming heeft tegelijk een sterk sociaal gelaat, ze zorgt via overlegcomités, bevragingen en inspraakmomenten voor een harmonieuze relatie tussen personeel, reiziger en omgeving.
Kortom een eerlijke en sociale onderneming met een warm hart voor de publieke dienstverlening.
- Gerelateerd: NMBS: waarom niet naar een échte publieke onderneming? (Knack, 19/03/2014)
Strijd om station Kortrijk is strijd om publieke dienstverlening – Mobiliteit van Morgen says:
[…] delen nog maar eens ons pleidooi voor een gemeenschapsgestuurd vervoersbedrijf waar inspraak en dialoog met reizigers de basis vormt van goed […]