Pleidooi voor een publiek gestuurde spoorwegonderneming

Reizigers voelen zich niet gehoord, personeel voelt zich niet goed in zijn vel, treinen worden geschrapt, stations worden gesloten… De NMBS draait al een tijdje niet meer soepel. Kan het niet anders? Een spoorwegmaatschappij die echt vertrekt vanuit de wensen en verzuchtingen van reizigers en personeel? De publiek gestuurde spoorwegmaatschappij biedt perspectief.

Als we de NMBS in een publieke onderneming willen omvormen dan moeten er twee entiteiten worden gecreëerd. Enerzijds de onderneming die instaat voor de dagdagelijkse uitbating en het personeelsbestand, anderzijds de overheid die de nodige middelen ter beschikking stelt. De overheidsentiteit is een louter financieel orgaan.

De raad van bestuur kan volgens een verdeelsleutel worden samengesteld uit een vertegenwoordiging van personeel, reizigers en het maatschappelijke middenveld. De NMBS wordt zo een gemeenschapsgestuurde onderneming.

Deze vorm van onderneming heeft het voordeel dat het veel meer ruimte biedt voor nieuwe ideeën en initiatieven. Het kan ook sneller en efficiënter werken omdat het niet-bureaucratisch van aard is. De publiek gestuurde onderneming heeft tegelijk een sterk sociaal gelaat, ze zorgt via overlegcomités, bevragingen en inspraakmomenten voor een harmonieuze relatie tussen zowel het personeel als de klant, de reiziger.

Een publiek gestuurde onderneming waarin iedereen een stem heeft, waar veel oog is voor service en veiligheid. Kortom een eerlijke en sociale onderneming die goed is voor zowel het personeel als de reiziger.

Delen:

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie