Een tweede tram in Luik, en nieuwe stations tussen Luik-Maastricht

In dit artikel bespreken we een voorstel tot een tweede tramlijn in Luik, en de bouw van nieuwe stations op de spoorlijn Luik-Maastricht.
Een tweede tramlijn
De komst van de eerste tramlijn in Luik doet ons meteen al dromen van een tweede tramlijn. Ons voorstel is een tram van Seraing tot Chênée. Deze tram zou over een deel van het traject van lijn 1 rijden, vanaf de brug bij de Esplanade Albert I tot Sclessin.
Na Sclessin (stadion) gaat de nieuwe lijn 2 verder over een nieuw traject om de brug over te steken aan de Rue du Pont. Vandaar gaat het richting het hospitaal van Seraing.
Langs de andere kant gaat de tram eveneens over het water, ze volgt de Rue du Parc, doorkruist Vennes, en heeft zijn eindpunt aan het station van Chênée.
Wat betreft lijn 1 pleiten we voor de verlenging vanaf de Pont Atlas (Coronmeuse) tot de Carrefour van Herstal via de Boulevard Zénobe Gramme.
Kaart van voorstel nieuwe lijn 2Nieuwe stations op de lijn Luik-Maastricht
Op de ‘rechteroever’ van Luik kan de bestaande lijn Luik-Maastricht optimaler worden benut door stations toe te voegen. De lijn krijgt zo een voorstedelijk karakter. De eventuele opening van stations in Chartreuse, Wandre, en Cheratte, en de de daarbij horende hogere reizigersaantallen moet ons in staat stellen de lijn te bedienen middels een halfuurfrequentie.