Railcoop wil eerste coöperatieve spoorwegmaatschappij van Europa worden

We kenden al coöperatieve supermarkten, energieleveranciers en banken, maar een coöperatieve spoorwegmaatschappij? Dat is voorlopig ongezien, tot nu. De initiatiefnemers achter de coöperatie Railcoop zijn ambitieus en willen de rechtstreekse trein Lyon-Bordeaux opnieuw leven inblazen.

Railcoop hoopt tegen 2022 van start te gaan, maar maakt voor de route Lyon-Bordeaux geen aanspraak op overheidssubsidies en moet dus op zoek naar investeerders. Zowel particulieren, middenveldorganisaties als institutionele investeerders kunnen coöperant worden. Elke aandeelhouder krijgt één stem binnen het bedrijf.

(Lees verder onder de afbeelding)

Le Ventadour Train1
‘Le Ventadour’ was één van de laatste rechtstreekse treinen tussen Lyon en Bordeaux. Hij reed voor het laatst in 2014.

Tegen juni 2020 wil de organisatie 3000 leden bij elkaar brengen om in het eerste kwartaal van 2021 de nodige veiligheidscertificaten en rijpaden te bekomen. Railcoop heeft een fondsenwerving lopende en rekent op steun van de departementen en de Caisse des dépôts et consignations om de 1,5 miljoen euro te bereiken.

Railcoop zegt de kosten te willen drukken door in te zetten op intensievere materiaalrotatie, en structurele kosten zo laag mogelijk te houden. Werknemers zullen in goede arbeidsomstandigheden kunnen werken, en rechtstreeks betrokken worden in de dagdagelijkse leiding van de coöperatie.

Het bedrijf gaat ook een positieve bijdrage leveren aan het milieu door auto’s van de weg te halen, en de gebieden buiten de grote steden van een betere dienstverlening voorzien. Verder denkt Railcoop aan een nachttrein, en er wordt gepraat met bedrijven in de omgeving van de spoorlijn om vrachtvervoer te faciliteren.

Delen:

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie