Een ferry naar Rosyth?

Met het verdwijnen van de Oostende-Ramsgate lijn in 2013 kent België nog slechts één ferrylijn voor passagiers tussen Zeebrugge en Hull. Ooit waren dat er veel meer, een relatief onbekende ferrylijn was deze naar Rosyth.

Tot een tweetal jaar terug was er een drietal keer per week een afvaart tussen de havens van Zeebrugge en Rosyth (nabij Edinburgh in Schotland).

In 2002 startte SuperFast Ferries de route op met een luxueus schip voorzien van alle comfort. In 2008 stopte de rederij haar activiteiten op de Noordzee, en nam Norfolkine (wat later opging in DFDS) de route over. Op het laatst waren passagiers niet meer welkom, en werd enkel vracht vervoerd. In 2018 stopte DFDS met het exploiteren van de lijn.

In een krantenartikel uit 2009 zei de toenmalige Brugse schepen van Toerisme (Jean-Marie Bogaert) dat de ferry per jaar 20 000 extra hotelovernachtingen betekent voor de stad. Omgekeerd namen vele Belgen het schip op citytrip naar Edinburgh.

P&O verhoogde na het verdwijnen van de route naar Rosyth haar capaciteit op de treinconnectie Zeebrugge-Teesport. En in september 2019 opperde een Schots bedrijf om het verlies van de Zeebrugge-Rosyth ferry op te vangen met een veerdienst tussen Rosyth en Eemshaven (Nederland). Een veerdienst Zeebrugge-Rosyth is dus zeker levensvatbaar.

Links

Delen:

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie