‘Publieke dienstverlening in private handen brengen is niet acceptabel’

Na maanden van onderhandelingen, is de nieuwe regering eindelijk van start gegaan. Georges Gilkinet (Ecolo) mag zich de nieuwe minister van mobiliteit noemen. Van hem wordt veel verwacht, en terecht, want de mobiliteitsshift is er onder de vorige minister François Bellot niet gekomen.

Toch zijn er naast euforie, ook bemerkingen. Kamerlid Raoul Hedebouw (PVDA) stelde minister Gilkinet de vraag of de NMBS geprivatiseerd wordt. In het regeerakkoord staat namelijk dat er een proefproject met een private operator zal plaatsvinden.

Tot driemaal moest Hedebouw de vraag stellen aan de minister, zonder concreet antwoord. Dat stemt natuurlijk niet veel vertrouwen in de minister, die veel investeringen in het spoor belooft maar tegelijk een privéproject wil opstarten en privaat kapitaal wil aanbrengen in de NMBS.

De publieke dienstverlening in private handen brengen is natuurlijk niet acceptabel. Het gaat ook voorbij aan de thema’s die de mensen echt aanbelangen, zoals:

  • meer en betere treinverbindingen
  • minder dure tickets en gratis openbaar vervoer
  • veiligheid in de trein en in de stations

De NMBS is veel te gecommercialiseerd om een goede dienstverlening aan te bieden. Om echte ommekeer te maken moet de maatschappij worden omgevormd naar een publiek aangestuurde onderneming of coöperatie. Maar daar niets van terug te vinden in het regeerakkoord.

Delen:

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie