De spoorlijn naar Zelzate en Terneuzen

De Gentse kanaalzone vraagt al langer voor meer en beter openbaar vervoer. Voor het inzetten van de bestaande goederenspoorlijn 204 bestaat een groot draagvlak.

De gemeente Zelzate is met schepen en volksvertegenwoordiger Steven De Vuyst (PVDA) alvast een voorstander van het project, net zoals het Gents Milieufront dat al jaren ijvert voor een trein in de kanaalzone.

Momenteel is er een haalbaarheidsstudie aan de gang.

Spoorlijn 204

De nieuwe trein moet op spoorlijn 204 gaan rijden. De maximale snelheid bedraagt er 40 km/u. Dat is natuurlijk veel te laag voor een reizigerstrein. Om een alternatief te vormen voor de auto moet de snelheid opgetrokken worden tot minstens 80 km/u.

Bovendien moet er vanaf Zelzate tot voorbij Axel een nieuw spoor worden aangelegd. Daarna kan men via het bestaande spoor verder rijden tot in Terneuzen.

Stations

Op de lijn kunnen stations voorzien worden in Slotendries, Oostakker, Sprendonk, Wachtebeke, Zelzate, Westdorpe, Axel, Terneuzen Zuid en Terneuzen Centrum.

Er kan ook worden gekozen om enkel de belangrijkste stations aan te doen (Oostakker, Wachtebeke, Zelzate, Axel, Terneuzen). De trein kan dan meer snelheid maken, waardoor de totale reistijd verkleint.

Oostakker en Wachtebeke zouden na tientallen jaren opnieuw een station krijgen, weliswaar op een andere spoorlijn en een andere locatie. In Wachtebeke komt deze te liggen aan de fabriek van Arcelor Mittal en in Oostakker aan de Volvofabriek.

De nieuwe spoorlijn moet vooral een oplossing bieden aan de slechte bereikbaarheid van de haven voor werknemers. Voor dagjestoeristen wordt het makkelijker een uitstapje te maken naar Axel en Terneuzen.

Delen:

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie