Autoriteiten overwegen spoortunnel aan Frans-Spaanse grens te heropenen
Een nieuw akkoord tussen de Spaanse regering en de Franse regio Nouvelle-Aquitaine moet ervoor zorgen dat de spoortunnel aan het station van Canfranc wordt heropend.
Door de handtekeningen van Pedro Sauro, de Spaanse minister van mobiliteit, en die van Alain Rousset van de regio Nouvelle-Aquitaine wordt er een haalbaarheidsstudie opgestart voor de heropening van de ‘Somport’-tunnel tussen beide landen. Aan Franse zijde moeten daarnaast nog twee bijkomende bruggen worden gebouwd.
Ondertussen zijn de werken aan het station van Canfranc al bezig, de gevel van het station werd in originele staat hersteld. Treinen zullen er echter niet meer stoppen, een oude overslagloods wat verderop wordt ingericht als nieuw ‘internationaal station’.
Canfranc was in de jaren dertig een van de grootste internationale hubs van Europa en speelde een belangrijke rol in de Tweede Wereldoorlog. Het station werd gebruikt als ‘overslagstation’. Reizigers stapten over van trein en goederen werden overgeladen. Het station sloot in de jaren zeventig de deuren.
Sindsdien stond het heel die tijd verkommeren. Vanaf de Spaanse grens rijdt nog altijd een regionale trein naar het station van Canfranc.
Vanaf de Franse grens is dat niet meer mogelijk. Een ongeluk met een goederentrein en de ineenstorting van een brug liggen aan de basis van het einde van de spoorwegconnectie.
Lees meer over Canfranc en de spoorlijn op de site van Future Rail