Op naar duurzamer passagiersvervoer in 2021?

2021 is het Europees Jaar van de spoorwegen. De Europese Unie wil de spoorwegen moderniseren, dat is nodig om van het spoor een populair alternatief voor minder duurzame vervoerswijzen te maken. Concrete plannen zijn er echter nog niet. Wij geven alvast de voorzet met een wenslijstje van internationale dag- en nachttreinen (en veerdiensten).

Internationale dagtreinen

Een eerste wens is de terugkomst van de ‘Iris’-trein Brussel-Basel. Deze trein stopte in onder meer Luxemburg, Thionville, Metz, Strasbourg en Basel. Bij de herintroductie van de trein mag een verlenging naar Oostende en een extra stop aan het attractiepark ‘Walygator Parc’ niet ontbreken.

Een tweede trein is de ‘l’Oiseau Bleu’ / ‘Brabant’ van Brussel naar Parijs via Mons. Een zeer interessante verbinding voor de reizigers vanuit Wallonië, eventueel kan de trein zelfs uit Charleroi en/of Namen vertrekken. Een kleine snackbar aan boord is zeer welkom.

Een derde trein is de ‘Memling’ tussen Oostende en Keulen. Voor de realisatie van deze trein hoeft enkel de IC-trein Oostende-Welkenraedt te worden verlengd tot Aachen en Keulen.

Nachttreinen

Nachttreinen mogen niet ontbreken in het hele verhaal. Ze zijn een ideaal vervoermiddel voor lange-afstandsreizen. Vanuit Brussel is de terugkomst van de Jan Kiepura-nachttrein een evidentie. Deze trein rijdt naar Warschau, stopt onderweg in Berlijn, en heeft ook enkele wagons aan boord voor Moskou. Voorts kan er een tweede trein naar Kopenhagen en Malmö rijden.

Richting het zuiden rijden de nachttreinen naar Marseille en Barcelona via Luxemburg. Voor de trein naar Barcelona is het gebruik van Talgo-rijtuigen vereist omdat die op Iberisch breedspoor kunnen rijden.

Veerdiensten

De overzetboot nemen is een van de meest ontspannende reizen. Ierland is tot nu toe slecht bereikbaar per openbaar vervoer. Een overzet naar Rosslare kan daar verandering inbrengen. Vanuit het treinstation van de haven kan je met de trein naar de hoofdstad Dublin.

Of neem het schip naar Kristiansand in Noorwegen en reis vanaf daar verder naar de hoofdstad Oslo of het pittoreske Stavanger.

Een laatste ferryverbinding gaat naar Rosyth bij Edinburgh. Schotland heeft altijd graag een verbinding gehad met het vasteland, en de route kan op interesse rekenen langs beide kanten van het Kanaal.

Delen:

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie