Max Bögl ontwerpt nieuwe magneetzweeftrein
De Duitse fabrikant Max Bögl heeft namelijk een magneetzweeftrein ontworpen die snelheden haalt tot 150 km/u. Voordeel van deze trein (TSB) is dat er geen kruisingen zijn met het andere wegverkeer. De TSB is volgens het bedrijf de toekomst op het gebied van passagiersvervoer in dichtbevolkte gebieden.
De TSB heeft een maximale snelheid van 150 km/u en is volgens de fabrikant minder onderhevig aan trillingen, en ook stiller dan een reguliere trein.
Door de flexibele sporen waar de trein op rijdt, kan ze makkelijk ingebed worden in het stedelijk weefsel. Hoogteverschillen en scherpe bochten zijn voor de TSB geen probleem. De trein rijdt volledig autonoom.
De trein kan geconfigureerd worden van twee tot zes gemotoriseerde secties, per sectie is er plaats voor 127 passagiers.
Voor omwonenden is de magneetzweeftrein een pak stiller dan elk ander vervoersmiddel. De TSB kan hogere snelheden halen, en kan ook makkelijk geïntegreerd worden in het bestaande landschap.
Nadeel van de TSB is dat het niet aansluit op de bestaande spoorinfrastructuur.