‘Treinaanbod in West-Vlaanderen ondermaats’
Het nieuwe vervoersplan dat in december van vorig jaar in werking trad houdt onvoldoende rekening met de vervoersnoden in de provincie West-Vlaanderen.
Er zijn enkele verbeteringen zoals een extra trein uit Kortrijk naar Brussel, en de uurlijkse verbinding naar Zeebrugge in het weekend, maar het overgrote deel van de provincie moet het met heel wat minder stellen.
Grote manco in het vervoersplan is het uitblijven van een goede dienstregeling op de provinciale as Kortrijk-Brugge. In het weekend rijden slechts drie treinen per twee uur. Daarbovenop is er de lange wachttijd in het station van Lichtervelde.
De provincie West-Vlaanderen riep in een motie op om werk te maken van een snelle trein tussen Kortrijk en Brugge en de frequentie in de week en in het weekend te verhogen.
Sinds het vervoersplan van 2014 zijn de rittijden verlengd en wordt er oud of onaangepast treinmateriaal ingelegd. In het nieuwe vervoersplan zijn er nog steeds weinig treinen in de avond en op vrijdag en zaterdag.
Ook op de lijnen 69 (Kortrijk-Poperinge) en 73 (Tielt-De Panne) is er een inhaalbeweging nodig om de toegankelijkheid van de stations te verbeteren.