Enthousiasme over coöperatieve treinmaatschappij is groot: ‘Railcoop is een project waarin ik geloof’

“Railcoop is een project waarin ik geloof”, steekt Jean-Stéphane Guillot van wal. Hij is aandeelhouder van de coöperatie sinds een aantal maanden. Als eigenaar van een reiskantoor werd hij na een korte opleiding ambassadeur van het project.
“Ik ben altijd gepassioneerd door het spoor”, zegt Guillot. “Het bedroefd me dat de situatie op het spoor alleen maar verslechtert, een goederentrein kan zo’n 50 vrachtwagens van de weg halen”.
Hoewel Guillot de oneerlijke concurrentie in het wegvervoer aan de kaak stelt, is hij ook niet zacht voor de SNCF, die volgens hem een ‘mammoet’ is geworden. “Ik hoop dat Railcoop een aansporing wordt voor verandering”.
Nu het pensioen nadert is Jean-Stéphane van plan meer tijd te investeren in het ondersteunen van het coöperatieve project.
Een ander lid van Railcoop, Stéphane Shultz, zaakvoerder van een adviesbureau, besloot in juni 2020 een aandeel te kopen. “Een spoorwegcoöperatie is origineel. Wat mij vooral interesseert is de innovatieve kant”.
“Ik hou ook van de coöperatieve formule. Mensen kunnen betrokken raken; dat is het hele idee achter het project. De coöperatie maakt de toegang van publieke actoren mogelijk. Het zou interessant zijn als gemeenschappen (steden, departementen, regio’s…) mee in het project stappen.”
Hij wist bij het kopen van zijn coöperatief-aandeel nog niet dat er plannen waren voor een lijn Rennes-Toulouse. Maar hij juicht toe dat er een nieuwe speler komt om de SNCF wat te prikkelen. “Het spoor is te gecentraliseerd, er is behoefte aan iets anders”.
Over de initiatiefnemers is Shultz lovend: “Ze hebben het geweldig gedaan. Ze konden goede argumenten vinden, een zeer overtuigende communicatie in een hypergereguleerde sector”.