Komt het ooit nog goed met de Belgische stationsprojecten?

De Belgische stationsprojecten komen op zwart zwaad te zitten: de komende tien jaar worden er geen nieuwe projecten meer ontwikkeld en bij de projecten die in de uitvoeringsfase zitten loopt het compleet fout. Nu Eurostation – het projectbureau van de NMBS – niet meer bestaat, lijken stationsvernieuwingen niet meer relevant.

Onder het bestuur van NMBS-directrice Sophie Dutordoir werd Eurostation (het filiaal dat instond voor de stationsontwikkelingen) afgeschaft.

De nog lopende projecten worden uitgevoerd in ‘budgetversies’, cfr. Gent-St-Pieters en Mechelen. In Gent wordt op de stationsoverkapping bespaard, en in Mechelen wordt het glas vervangen door plastieken zeilen.

Sommige stations lijken letterlijk aan hun lot te zijn overgelaten: in het station van Roeselare moet de laatste hand nog gelegd worden, en in Oostende tref je naast het stationsgebouw een braakliggend terrein aan.

De stationsprojecten van Kortrijk en Torhout zijn zelfs in hun geheel afgevoerd.

De NMBS wil nu stelselmatig de perrons van de stations gaan verhogen, allemaal in dezelfde stijl. Een tiental jaar geleden werd nog veel aandacht besteed aan de architecturale uitstraling van stations, maar nu gelden enkel nog de criteria ‘functioneel en praktisch’. Alsof schoonheid niet meer van tel mag zijn?

Delen:

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie