Komt het ooit nog goed met de Belgische stationsprojecten?

De Belgische stationsprojecten komen op zwart zwaad te zitten: de komende tien jaar worden er geen nieuwe projecten meer ontwikkeld en bij de projecten die in de uitvoeringsfase zitten loopt het volledig mank. Nu Eurostation – het projectbureau van de NMBS – niet meer bestaat, lijken stationsvernieuwingen niet meer relevant.

Onder het bestuur van NMBS-directrice Sophie Dutordoir werd Eurostation (het filiaal dat instond voor de stationsontwikkelingen) afgeschaft.

De nog lopende projecten worden uitgevoerd in ‘budgetversies’, cfr. Gent-St-Pieters en Mechelen. In Gent wordt op de stationsoverkapping bespaard, en in Mechelen wordt het glas vervangen door plastieken luchtkussens.

Sommige stations lijken letterlijk aan hun lot te zijn overgelaten: in het station van Roeselare moet de laatste hand nog gelegd worden, en in Oostende tref je naast het stationsgebouw een braakliggend terrein aan.

De stationsprojecten van Kortrijk en Torhout zijn zelfs in hun geheel afgevoerd.

De NMBS wil nu enkel nog ‘sobere en functionele’ stations. Een tiental jaar geleden werd er nog veel aandacht besteed aan de architecturale uitstraling van stations. Alsof schoonheid tegenwoordig niet meer van tel mag zijn?

Delen:

1 Trackback / Pingback

  1. ‘Station Kortrijk verdwijnt onder de grond’ – Mobiliteit van Morgen

Geef een reactie