‘Station Kortrijk verdwijnt onder de grond’

Het stationsgebouw van Kortrijk wordt afgebroken. In de plaats komt er een nieuwe onderdoorgang, verhoogde perrons en nieuwe luifels. Het prestigieuze station dat werd ontworpen door Eurostation komt er niet.

De loketten worden in het nieuwe ontwerp ondergebracht in de onderdoorgang, samen met nog enkele commerciële winkeltjes. Het station verdwijnt als het ware onder de grond en zal niet langer beschikken over een wachtzaal of iconisch gebouw.

Het was federaal minister Vincent Van Quickenborne (burgemeester van Kortrijk tot 2020) die een doorbraak forceerde in het dossier. Het project sleepte al jaren aan en was sinds het verdwijnen van Eurostation in de koelkast beland.

De kostprijs van het hele gebeuren bedraagt 44 miljoen euro, wat erop wijst dat alles zeer “low-budget” zal moeten worden uitgevoerd.

Vergelijking met Ottignies

Het station van Ottignies, een druk overstapstation, maar met slechts 9500 inwoners, krijgt 83 miljoen euro voor de bouw van een nieuw station. Dat is vrijwel het dubbele van Kortrijk.

Ter vergelijking: het station van Kortrijk zou volgens de plannen van Eurostation de NMBS en Infrabel 77,25 miljoen euro gekost hebben, vijf miljoen euro minder dan het nieuwe station van Ottignies. Kortrijk moet stellen met een ondergrondse budgetversie, terwijl een grondige renovatie van het huidige stationsgebouw ook tot de mogelijkheden zou kunnen behoren, met nieuwe perrons, waarbij nieuw en oud in elkaar zouden overvloeien.

Het zwevend stationsgebouw naar het ontwerp van Eurostation komt er niet.
Delen:

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie