De ‘Freccia del Sole’ nachttrein van Brussel naar Bologna en Rimini
De ‘Freccia del Sole’ was tot 2003 een wekelijkse nachttrein naar enerzijds Rimini/Ancona en anderzijds Genova/Ventimiglia. In Milaan werden deze twee treindelen gesplitst. Ons voorstel voor de nieuwe ‘Freccia del Sole’ is een rechtstreekse trein van Brussel naar Bologna en Rimini, maar dan op dagelijkse basis en zonder het combineren van treindelen.
De trein vertrekt vanuit Brussel Zuid en stopt in Brussel Noord, Namen, Arlon, Howald, Thionville, Metz Ville, Como S. Giovanni, Monza, Milano Lambrate, Piacenza, Parma, Reggio Emilia, Modena en Bologna Centrale, Forli en Rimini.
In Luxemburg stopt de trein in Howald, een station dat momenteel wordt uitgebouwd tot hoogwaardig mobiliteitsknooppunt. Het voordeel hiervan is dat er niet hoeft te worden kopgemaakt in het centraal station, en dus minder tijdverlies.
De trein rijdt in Zwitserland via de Gotthard-basistunnel richting Italië. Er kan ook via de Simplontunnel gereden worden, maar dit is niet opgenomen in ons voorstel.
Milaan zal iedereen wel kennen maar er zijn nog heel wat andere interessante steden onderweg:
- Como S. Giovanni, de ideale uitvalsbasis voor een tocht langs het Comomeer.
- ‘Lekkere bestemmingen’ zoals Bologna, stad van de bolognesesaus, en Parma, stad van de Parmezaanse kaas.
- Piacenza, Modena en Reggio Emillia zijn minder gekend, maar zeker het bezoeken waard.
- Voor wie wil genieten van zon, zee en strand is Rimini de aangewezen badplaats langs de Adriatische kust.
Het vroege aankomstuur in Milaan geeft je het bijkomende voordeel dat het zelfs mogelijk is de dag zelf terug te keren. Zo geniet je maximaal van een dagje Milaan (langer mag ook natuurlijk). In Milano Lambrate is er trouwens een vlotte overstap mogelijk op treinen naar Genova en Livorno. In Bologna zijn er aansluitingen naar Firenze en Rome.
De trein bestaat in ons voorstel uit ligrijtuigen met overwegend driepersoonscompartimenten. Dit soort rijtuigen zijn geschikt voor reizigers die zowel met twee, drie of alleen reizen. Daarnaast is het aan te bevelen om ook een rijtuig met vier- en zespersoonscompartimenten te voorzien voor grotere gezelschappen. Uiteraard kan een aangepaste couchette voor personen met een handicap niet ontbreken.
In het midden van de trein is er een ‘servicebalie’ waar reizigers terecht kunnen voor informatie maar ook voor het afhalen van eten en drinken. Hiernaast is ook kleine fietsbergplaats.
Voor de uitbating van deze nachttrein moeten vijf landen samenwerken (België, Luxemburg, Frankrijk, Zwitserland en Italië). Een meerspanningslocomotief kan het hele traject voor zijn rekening nemen. Tijdrovende locomotiefwissels aan de grens worden hiermee vermeden.
Dienstregeling
Hieronder volgt een voorstel van dienstregeling voor de trein Brussel – Bologna – Rimini.
Vanaf Rimini kan je verder reizen naar Ancona. Hier vertrekken ferries naar onder meer Kroatië (Zadar en Split), Griekenland (Igoumenitsa, Corfu en Patras) en Albanië (Durrës).
HEEN ↓ | STATION | ↑ TERUG |
20:01 | BRUSSEL ZUID | 9:42 |
20:14 | BRUSSEL NOORD | 9:29 |
21:09 | NAMEN | 8:35 |
22:39 | ARLON | 7:05 |
23:00 | HOWALD (LUXEMBOURG) | 6:44 |
23:22 | THIONVILLE | 6:22 |
23:40 | METZ VILLE | 6:04 |
1:07 | STRASBOURG (geen halte) | 4:37 |
A 2:24 V 2:44 | BASEL (geen halte) | V 3:20 A 3:00 |
6:19 | CHIASSO | 23:25 |
6:25 | COMO S. GIOVANNI | 23:19 |
6:58 | MONZA | 22:46 |
7:16 | MILANO LAMBRATE | 22:28 |
8:10 | PIACENZA | 21:34 |
8:39 | PARMA | 21:05 |
8:55 | REGGIO EMILIA | 20:49 |
9:13 | MODENA | 20:31 |
9:40 | BOLOGNA CENTRALE | 20:04 |
10:10 | FORLI | 19:34 |
10:40 | RIMINI | 19:04 |