De ‘Joan Miró’ nachttrein van Brussel naar Barcelona

De Joan Miró (genoemd naar de Catalaanse kunstschilder) was tot eind 2013 de dagelijkse nachttrein van Parijs naar Barcelona. De trein werd samen met de Francisco de Goya (Parijs – Madrid) uitgebaat onder de merknaam ‘Elipsos’, een samenwerking tussen de Spaanse spoorwegmaatschappij Renfe en de Franse SNCF.

Voor de nieuwe verbinding Brussel – Barcelona rekenen we in dit voorstel op de herintroductie van de nachttrein Parijs – Barcelona. Op die manier is het mogelijk om treindelen te combineren in Les Aubrais Orléans, om zo de kosten te reduceren op het traject doorheen Frankrijk en Spanje. De hinder die deze koppeling/ontkoppeling met zich meebrengt blijft beperkt doordat ze in de late avond ofwel in de vroege morgen plaatsvindt, en niet midden in de nacht.

De trein verandert in Port Bou, aan de Frans/Spaanse grens, van wielbreedte. Dit gebeurt door een volautomatisch systeem dat de wielen van normaalspoor naar Iberisch breedspoor doet veranderen. Dit systeem kan tevens worden gebruikt door de Salvador Dali Milaan – Barcelona en Pau Casals Milaan – Zürich.

Na Port Bou stopt de Joan Miró nog in Figueres en Girona. Aankomst is in Barcelona França, het mooiste station van de stad. In tegenstelling tot Barcelona Sants is het een vrij rustig en overzichtelijk station.

De trein bestaat uit een Travca-locomotief met Talgo-rijtuigen die geschikt zijn om te veranderen van wielbreedte. Er zijn twee- en vierpersoonscompartimenten. De tweepersoonscompartimenten zijn geschikt voor mensen die alleen of met twee reizen. De vierpersoonscompartimenten bieden plaats aan drie of vier personen. Alle compartimenten zijn uitgerust met een wastafel en een gemeenschappelijke WC bevindt zich op het uiteinde van elk rijtuig. Uiteraard kan een aangepaste couchette voor personen met een handicap niet ontbreken.

In het midden is er een restauratierijtuig waar reizigers terecht kunnen voor een lichte maaltijd. Hier is tevens het infopunt van de trein gevestigd.

Dienstregeling

Hieronder volgt een voorstel van dienstregeling voor de trein Brussel – Barcelona. De dienstregeling is grotendeels gebaseerd op de doorkomsttijden van de vroegere trein Parijs – Barcelona. De aankomsturen van Perpignan en Cerbère zijn bij benadering. Het aankomstuur van Argelès-sur-Mer is gebaseerd op de vroegere nachttrein Luxemburg – Cerbère.

HEEN STATION TERUG
19:23BRUSSEL ZUID9:45
20:10MONS8:58
20:40AULNOYE AMERIES8:28
21:10SAINT QUENTIN7:58
21:50PARIS GARE DE LYON (vertrek-, aankomstpunt gedeelte van/naar Parijs)7:18
A 22:50
A 23:00
V 23:25
LES AUBRAIS ORLÉANS (koppeling/splitsing met gedeelte van/naar Parijs)V 6:18
V 6:08
A 5:58
TOULOUSE MATABIAU (geen halte)
6:27PERPIGNAN22:56
6:49ARGELES SUR MER22:34
7:17CERBERE22:06
7:27PORT BOU21:56
7:49FIGUERES21:34
8:20GIRONA21:03
BARCELONA SAGRERA (station in aanbouw)
9:53BARCELONA FRANCA19:30

Route

Kaartweergave trein Brussel – Barcelona, gebruik de + of – om de kaart te vergroten of verkleinen.

Naar Madrid?

Een verbinding Brussel – Madrid zou een wel heel erg lange reistijd opleveren. Eens het station van Barcelona Sagrera af is zal het van hieruit mogelijk zijn om de hogesnelheidstrein naar Madrid te nemen. Een andere mogelijkheid: de herinvoering van de nachttrein Parijs – Madrid in combinatie met de TGV of Thalys vanuit Brussel naar Parijs.

Delen:

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie