De ‘Joan Miró’ nachttrein van Brussel naar Barcelona
De Joan Miró (genoemd naar de Catalaanse kunstschilder) was tot eind 2013 de dagelijkse nachttrein van Parijs naar Barcelona. De trein werd samen met de Francisco de Goya (Parijs – Madrid) uitgebaat onder de merknaam ‘Elipsos’, een samenwerking tussen de Spaanse spoorwegmaatschappij Renfe en de Franse SNCF.
Voor de nieuwe verbinding Brussel – Barcelona rekenen we in dit voorstel op de herintroductie van de nachttrein Parijs – Barcelona. Op die manier is het mogelijk om treindelen te combineren in Les Aubrais Orléans, om zo de kosten te reduceren op het traject doorheen Frankrijk en Spanje. De hinder die deze koppeling/ontkoppeling met zich meebrengt blijft beperkt doordat ze in de late avond ofwel in de vroege morgen plaatsvindt, en niet midden in de nacht.
Als de de trein over het klassieke spoor gaat verandert het aan de Frans/Spaanse grens in Portbou van wielbreedte. Dit gebeurt door een volautomatisch systeem dat de wielen van normaalspoor naar Iberisch breedspoor doet veranderen. Dit systeem kan tevens worden gebruikt door de Salvador Dali Milaan – Barcelona en Pau Casals Milaan – Zürich. Via de hogensnelheidslijn kan de trein rechtstreeks rijden.
Na Port Bou stopt de Joan Miró nog in Figueres en Girona. Aankomst is in Barcelona França, het mooiste station van de stad. In tegenstelling tot Barcelona Sants is het een vrij rustig en overzichtelijk station.
De trein bestaat uit een Travca-locomotief met Talgo-rijtuigen die geschikt zijn om te veranderen van wielbreedte. Er zijn twee- en vierpersoonscompartimenten. De tweepersoonscompartimenten zijn geschikt voor mensen die alleen of met twee reizen. De vierpersoonscompartimenten bieden plaats aan drie of vier personen. Alle compartimenten zijn uitgerust met een wastafel en een gemeenschappelijke WC bevindt zich op het uiteinde van elk rijtuig. Uiteraard kan een aangepaste couchette voor personen met een handicap niet ontbreken.
In het midden is er een restauratierijtuig waar reizigers terecht kunnen voor een lichte maaltijd. Hier is tevens het infopunt van de trein gevestigd.
Dienstregeling
Via klassieke spoorlijn
Hieronder volgt een voorstel van dienstregeling voor de trein Brussel – Barcelona. De dienstregeling is grotendeels gebaseerd op de doorkomsttijden van de vroegere trein Parijs – Barcelona. De aankomsturen van Perpignan en Cerbère zijn bij benadering. Het aankomstuur van Argelès-sur-Mer is gebaseerd op de vroegere nachttrein Luxemburg – Cerbère.
HEEN ↓ | STATION | ↑ TERUG |
19:23 | BRUSSEL ZUID | 9:45 |
20:10 | MONS | 8:58 |
20:40 | AULNOYE AMERIES | 8:28 |
21:10 | SAINT QUENTIN | 7:58 |
— | LES AUBRAIS ORLÉANS (koppeling/splitsing met gedeelte van/naar Parijs) | –– |
— | TOULOUSE MATABIAU (geen halte) | — |
6:27 | PERPIGNAN | 22:56 |
6:49 | ARGELES SUR MER | 22:34 |
7:17 | CERBERE | 22:06 |
7:27 | PORTBOU | 21:56 |
7:49 | FIGUERES | 21:34 |
8:20 | GIRONA | 21:03 |
— | BARCELONA SAGRERA (station in aanbouw) | — |
9:53 | BARCELONA FRANCA | 19:30 |
Via hogensnelheidslijn
Als de trein via de hogensnelheidslijn tussen Perpignan en Barcelona rijdt kan er tijdwinst geboekt worden op dit gedeelte van het traject. De trein kan er maximaal 220 km/u rijden en er is geen aanpassing van wielbreedte nodig. Aankomst gebeurt in Barcelona Sants in plaats van Barcelona Franca.
HEEN ↓ | STATION | ↑ TERUG |
20:23 | BRUSSEL ZUID | 8:45 |
21:10 | MONS | 7:58 |
21:40 | AULNOYE AMERIES | 7:28 |
22:10 | SAINT QUENTIN | 6:58 |
— | LES AUBRAIS ORLÉANS (koppeling/splitsing met gedeelte van/naar Parijs) | –– |
— | TOULOUSE MATABIAU (geen halte) | — |
7:27 | PERPIGNAN | 21:56 |
7:50 | FIGUERES VILAFANT | 21:33 |
8:09 | GIRONA | 21:14 |
— | BARCELONA SAGRERA (station in aanbouw) | — |
8:57 | BARCELONA SANTS | 20:26 |