Geen rechtstreekse treinen Marseille – Milaan meer
Vanaf vandaag (1 juli) rijden er niet langer rechtstreekse treinen tussen Marseille en Milaan. Reizigers doen nu een halfuur uur tot anderhalf uur extra over het traject, en moeten tot tweemaal toe overstappen om op hun bestemming te geraken.
De Thello Marseille – Nice – Milaan was de enige doorgaande verbinding voor reizigers tussen Frankrijk en Italië. Het was ook een belangrijke verbinding voor de tussengelegen stations zoals Genoa, Savona en de verschillende badplaatsen langs de kust.
De trein werd sinds 2014 uitgebaat door Thello, een filiaal van de Italiaanse spoorwegmaatschappij Trenitalia, en was een voortzetting van de EuroCity Ligure (Nice – Milaan), die voor het laatst reed in 2009. Thello was ook verantwoordelijk voor de nachttrein Parijs – Venetië (2011 – 2020), de vroegere Rialto, en Parijs – Rome (2012 – 2013), de vroegere Palatino Express.
Een hernieuwde samenwerking tussen de Franse en Italiaanse spoorwegmaatschappij ligt niet meteen voor de hand. SNCF is aandeelhouder van Italo, de grootste concurrent van Trenitalia op het gebied van hogesnelheidstreinen, en Trenitalia geeft op haar beurt plannen voor een hogesnelheidstrein tussen Milaan en Parijs.
Hieronder de dienstregeling van de Thello Marseille – Nice – Milaan uit 2016. Dagelijks vertrok één rit uit Marseille, de andere twee uit Nice:
De ‘Flandres Riviera’ nachttrein van Brussel naar Marseille en Nice – Mobiliteit van Morgen says:
[…] één van de vele treinen langs de Italiaanse Rivièra. Vroeger kon dit vanuit Nice, maar sinds het schrappen van de Thello-treinen Marseille – Milaan helaas niet meer mogelijk. Tussen Nice en […]