De ‘Borealis’ nachttrein van Brussel naar Mälmo en Stockholm
De CityNightLine ‘Borealis’ was van 2007 tot eind 2014 een nachttrein van Amsterdam naar Kopenhagen. Voor de Borealis 2.0 vertrekken we vanuit Brussel, en gaan we via Keulen richting Kopenhagen, waar het traject verlengd wordt tot Mälmo of Stockholm, een wens van de Zweedse regering.
In een later stadium kan de trein via Fehmarnbeltverbinding die tegen 2028 af zou moeten zijn. De reistijd zou dan met een kleine twee uur verminderen doordat de trein niet meer via Kolding en Odense hoeft te rijden. Door de vrijgekomen tijd starten kan er voor gekozen worden om de trein te laten starten in Parijs.
In Trelleborg (dertig minuten rijden met de trein vanuit Mälmo) vertrekken ferries naar Klaipėda (Litouwen). In Stockholm zijn er ferries naar Turku en Helsinki (Finland), Riga (Letland) en Talinn (Estland).
In Stockholm kun je de trein nemen naar Nynäshamn, en daar overstappen op de ferry naar Visby (op het eiland Gotland)
De trein bestaat in ons voorstel uit ligrijtuigen met overwegend driepersoonscompartimenten. Dit soort rijtuigen zijn geschikt voor reizigers die zowel met twee, drie of alleen reizen. Daarnaast is het aan te bevelen om ook een rijtuig met vier- en zespersoonscompartimenten te voorzien voor grotere gezelschappen. Uiteraard kan een aangepaste couchette voor personen met een handicap niet ontbreken.
In het midden van de trein is er een ‘servicebalie’ waar reizigers terecht kunnen voor informatie maar ook voor het afhalen van eten en drinken. Hiernaast is ook kleine fietsbergplaats.
Dienstregeling
Voorbeeld van hoe de dienstregeling er kan uit zien van enerzijds de trein Brussel – Mälmo, en anderzijds Brussel – Stockholm. Wanneer de uren in het grijs gekleurd zijn stopt de trein er niet, meestal omdat dit midden in de nacht is.
De dienstregeling is deels gebaseerd op de doorkomsttijden van de vroegere trein Amsterdam – Kopenhagen (heen en terug), zonder koppelen of ontkoppelen met andere treindelen. De uren van de heen- en terugrit zijn ongeveer gelijk gebracht. In de stations van Kopenhagen en Mälmo moet de trein kop maken. De uren zijn indicatief en kunnen fouten bevatten.
HEEN ↓ | HEEN ↓ | STATION | ↑ TERUG | ↑ TERUG |
19:24 | 17:24 | BRUSSEL ZUID | 12:00 | 10:00 |
19:34 | 17:34 | BRUSSEL NOORD | 11:50 | 9:50 |
19:51 | 17:51 | LEUVEN | 11:33 | 9:33 |
20:26 | 18:26 | LIEGE GUILLEMINS | 10:58 | 8:58 |
21:10 | 19:10 | AACHEN | 10:14 | 8:14 |
22:10 | 20:10 | KEULEN | 9:14 | 7:14 |
22:45 | 20:45 | DUSSELDORF | 8:39 | 6:39 |
23:00 | 21:00 | DUISBURG | 8:24 | 6:24 |
23:12 | 21:12 | ESSEN | 8:12 | 6:12 |
23:22 | 21:22 | BOCHUM | 8:02 | 6:02 |
23:32 | 21:32 | DORTMUND | 7:52 | 5:52 |
23:54 | 21:54 | HAMM | 7:30 | 5:30 |
0:26 | 22:26 | BIELEFELD | 7:00 | 5:00 |
2:54 | 0:54 | HAMBURG | 4:31 | 2:31 |
3:44 | 1:44 | NEUMÜNSTER | 3:42 | 1:42 |
5:09 | 3:09 | PADBORG | 2:17 | 0:17 |
6:09 | 4:09 | KOLDING | 1:17 | 23:17 |
6:54 | 4:54 | ODENSE | 0:32 | 22:32 |
8:14 | 6:14 | ROSKILDE | 23:12 | 21:12 |
A 8:38 V 8:48 | A 6:38 V 6:53 | KOPENHAGEN H | V 22:48 A 22:33 | V 20:48 A 20:38 |
9:23 | A 7:28 V 7:33 | MÄLMO CENTRAL | V 22:58 A 21:53 | 20:03 |
7:47 | LUND CENTRAL | 21:39 | ||
8:17 | HÄSSLEHOLM CENTRAL | 21:22 | ||
8:56 | ALVESTA | 20:43 | ||
9:32 | NÄSSJO CENTRAL | 20:07 | ||
10:27 | LINKÖPING CENTRAL | 19:12 | ||
10:50 | NÖRRKOPING CENTRAL | 18:49 | ||
11:43 | SÖDERTÄLJE SYD | 17:56 | ||
12:05 | STOCKHOLM CENTRAL | 17:34 |