Zes maanden vertraging voor trein tussen Bordeaux en Lyon

De coöperatieve spoorwegmaatschappij Railcoop heeft afgelopen vrijdag meegedeeld dat de komst van de nieuwe treinverbinding tussen Bordeaux en Lyon met minstens zes maanden is vertraagd. De plannen worden uitgesteld tot december 2022.

De reden hiervan is dat infrastructuurbeheerder SNCF Réseau, een dochteronderneming van spoorwegmaatschappij SNCF, slechts 55% van de aangevraagde rijpaden integraal wil gunnen. De andere rijpaden bevatten slechts een gedeelte van het traject dat Railcoop wil bedienen.

Railcoop had oorspronkelijk drie heen- en terugritten in het oog, maar de nachtverbinding werd door SNCF Réseau onmiddellijk naar de prullenbak verwezen. Railcoop diende daarop een aanvraag in voor twee heen- en terugritten tussen Bordeaux en Lyon, een heen- en terugrit tussen Limoges en Lyon en een enkele rit Montluçon-Lyon.

SNCF Réseau geeft aan dat er niet genoeg personeel is voor het bedienen van de wissels op het traject. De spoorwegnetbeheerder vraagt Railcoop om de kosten van het aanwerven van extra spoorwegpersoneel op zich te nemen, maar daarmee kunnen ze Railcoop nog niet garanderen dat ze zullen kunnen rijden volgens de aangevraagde rijpaden.

Railcoop betreurt dat slechts een gedeelte van de rijpaden zijn goedgekeurd en beraadt zich om een procedure te starten bij de Autorité de régulation des transports.

Er is ook nog goed nieuws te melden. In september verkreeg Railcoop de spoorweglicentie die nodig is om als spoorwegbedrijf te opereren in Frankrijk. Een eerste goederentrein zal vanaf vijftien november rijden tussen Viviez-Decazeville, Capdenac en Toulouse-St-Jory. Nicolas Debaisieux, directeur van Railcoop, heeft vanop de Connecting Europe Express in Parijs een contract getekend met de firma Ermewa voor de huur van enkele goederenwagons. De rekrutering van personeel is volop aan de gang.

Railcoop telt intussen al meer dan 9000 leden, en dat is niet onopgemerkt gebleven voor de Belgische pers: Kan een coöperatieve het Franse spoor nieuw leven inblazen? “Nu rijden alle treinen naar Parijs”

Delen:

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie