‘Kust Express’ wordt afgevoerd, dit waren de drie grote problemen
De ‘Kust Express’-treinen reden deze zomer vanuit het binnenland naar de Belgische Kust. De treinen waren met een gemiddelde bezettingsgraad van minder dan 4%, geen succes. Die lage bezettingsgraad is het uitstekende excuus voor NMBS om het project rond treinen met reservatie af te voeren.
De ‘Kust Express’ is in een relatief kort tijdsbestek uit de grond gestampt. De provincie West-Vlaanderen had de NMBS een volledig draaiboek geleverd om treinen met reservatie in te leggen, maar de NMBS wenste daar geen gebruik van te maken. Ze besloot daarop ‘last-minute’ zelf een formule te ontwikkelen: de ‘Kust Express’.
Drie grote problemen
Er waren drie grote problemen met de ‘Kust Express’: de check in die niet soepel verliep, het gebrek aan haltes en het weinig gebruiksvriendelijke reserveringsproces.
De eerste trein liep al vertraging op doordat de medewerkers die instonden voor de ticketcontrole geen handscanners hadden, en de check-in dus niet vlot en gemakkelijk verliep.
Onderweg waren ook geen haltes voorzien voor reizigers in de tussenliggende stations. Een trein uit Brussel reed rechtstreeks naar Oostende, zonder daarbij een stop te maken in Gent Sint Pieters of Brugge. Dat maakte het systeem weinig flexibel.
Bovendien was het bijzonder moeilijk te reserveren. NMBS maakte het nodeloos complex door de reiziger twee keer een ticket te laten kopen. Eerst een standaard vervoersbewijs, en daarna een aparte reservatie voor de ‘Kust Express’. Voor de reservatie gold een toeslag van één euro. Via het loket of de automaat was geen reservering mogelijk.
Maar ook het slechte weer heeft de ‘Kust Express’ doen mislukken. De treinen hebben nooit echt een rol van betekenis gespeeld omdat juli en augustus relatief koude en regenachtige maanden waren in vergelijking met voorgaande jaren. De vele dagjestoeristen naar de kust bleven dan ook uit.
Project kwam niet geloofwaardig over
De NMBS kwam de afgelopen maanden meerdere keren in het nieuws voor overvolle treinen. De druk was zo groot dat het spoorwegbedrijf wel ièts moest ondernemen. De Gouverneur van West-Vlaanderen moest ten einde raad zelfs een ingebrekestelling sturen om de NMBS aan te sporen tot actie.
Feit is dat de NMBS al van in het begin de treinen met reservatie een ‘slecht idee’ vond, waardoor het project rond de ‘Kust Express’ nooit echt geloofwaardig overkwam, en niet de kansen kreeg die ze verdiende.