‘Vervang de eerste klas door stiltezones’
Waarom zijn er nog eersteklasrijtuigen in de trein? Is het niet de taak van de overheid om iedereen op een gelijke manier te vervoeren? Er is de behoefte van reizigers om in alle rust een boek te lezen, te werken, of even wat slaap in te halen. Een herbestemming van de eersteklasrijtuigen hoef je dan ook niet ver te zoeken.
Net zoals de eerste klas in de tram al jaren niet meer bestaat is niet meer dan logisch dat ook de trein in deze richting evolueert. Voorstanders van de eerste klas geven vaak als reden dat ze in alle rust willen reizen, en daar gerust een meerprijs voor willen betalen. Maar of je nu arm of rijk bent, iedereen verdient rust en comfort in de trein. En dat mag niet enkel voorbehouden zijn aan wie er financieel sterk voor staat.
De spoorwegen zijn er om de reiziger – en meer bepaald álle reizigers – vlot, veilig en in alle comfort op hun bestemming te brengen. Ze zouden dan ook geen onderscheid mogen maken tussen ‘eerste klasmensen’, en ’tweede klasmensen’.
In het Verenigd Koninkrijk hield spoorwegbedrijf Greater Anglia een bevraging onder reizigers waaruit bleek dat vooral het aantal zitplaatsen tekort schoot, dus besliste het bedrijf om een aantal treinen niet langer uit te rusten met eerste klas: “op die manier zijn er meer zitplaatsen beschikbaar voor iedereen”, argumenteert het bedrijf.
De eerste klas is duidelijk geen kerntaak van de publieke dienstverlening. In dat opzicht is het dan ook wenselijk dat de eerste klas verdwijnt, en plaats maakt voor stiltezones, werkruimtes of plaatsen waar families met kinderen ongestoord plezier kunnen maken.