Hogesnelheidslijn Brugge – Duinkerken
Een snelle spoorlijn tussen Brugge en Duinkerken, met verlenging tot in Calais. Het is een idee waar transporteconoom Arthur De Waele dertig jaar geleden voor pleitte (zie onderaan). Wat vind jij van dit voorstel? Laat het weten in de reacties.
De trein start in het station van Brugge en rijdt vanaf Jabbeke aan een gemiddelde snelheid van 200 km/u langs de A18 / E40. De trein stopt aan Belgische zijde enkel in Nieuwpoort.
Het station van Nieuwpoort ligt aan de afrit van de A18 / E40 ter hoogte van de Zesde Liniestraat. Samen met de nabijgelegen carpoolparking kan dit station uitgroeien tot de mobiliteitshub van de Westkust.
In Duinkerken wordt kop gemaakt en vandaar rijdt de trein over de klassieke spoorlijn naar Calais. De trein stopt in Bourboug en in de vestingstad Gravelines. Calais is de terminus van de trein. Hier kan overgestapt worden op een corresponderende trein naar Boulogne-sur-Mer.
Vanaf het station kan je tevens met de bus naar Cap Blanc Nez. Je kan ook de overzet naar Dover nemen. De haven van Calais ligt op een halfuurtje stappen (treinen stoppen er helaas niet meer).
De spoorlijn langs de E40 / A18 kan het toerisme in de regio’s Brugge – Nieuwpoort – Duinkerken – Calais versterken. Brugge (118 000 inwoners) is wereldbekend, en ook Duinkerken (89 000 inwoners) en Calais (76 000 inwoners) proberen zich steeds meer toeristisch te profileren.
Dienstregeling
Voorbeeld van hoe de dienstregeling eruit kan zien: Brugge – Duinkerken – Calais
HEEN ↓ | STATION | ↑ TERUG |
7:25 | BRUGGE | 10:18 |
7:42 | NIEUWPOORT | 10:01 |
A 7:55 V 8:05 | DUINKERKEN | V 9:48 A 9:38 |
8:19 | BOURBOURG | 9:25 |
8:26 | GRAVELINES | 9:19 |
8:40 | CALAIS LES FONTINETTES | 9:04 |
8:43 | CALAIS VILLE | 9:00 |