SNCF ontwikkelt nieuwe vervoersmodi om ‘petites lignes’ op te waarderen

De Franse spoorwegmaatschappij SNCF heeft drie innovatieve vervoersmiddelen ontwikkeld om het spoorvervoer op de ‘petites lignes’, dat zijn de kleine spoorlijnen langs gebieden waar weinig mensen wonen, opnieuw op te waarderen.
Het eerste ontwerp is de ‘Train Léger’ die nog het meest in de buurt komt van een traditionele trein. Zoals de titel doet vermoeden is de trein ultralicht gebouwd wat kostenefficiënt is. Bovendien is de besturing geautomatiseerd en rijdt de trein op waterstof of batterijen.
Een tweede vervoersmiddel is de ‘Draisy’, deze trein heeft dertig zitplaatsen en in totaal kunnen er tachtig mensen mee. De trein rijdt op batterijen en het is mogelijk om de batterijen van de trein tijdens een halte op te laden. Een gelijkaardig voorstel is de Ecotrain.
Het laatste vervoermiddel is het meest revolutionaire idee van de drie. Het bestaat uit een autonome shuttle die zowel op de weg als op de sporen kan rijden. De ‘Flexy 2’ brengt je daarom verder dan alleen maar het station.
Ondertussen werkt de SNCF naarstig aan de automatisering van treinen. De technologie moet ons binnen enkele jaren in staat stellen meer treinen op het spoorwegnet te laten rijden.