Strijd om station Kortrijk is strijd om publieke dienstverlening
De strijd om het station van Kortrijk, is een strijd om de publieke dienstverlening. Want het station van Kortrijk is intussen uitgegroeid tot een symbooldossier voor wie de publieke dienstverlening en bij uitbreiding de samenleving een warm hart toedraagt. De NMBS van Sophie Dutordoir zou geen grootschalige projecten meer uitvoeren, maar doet met het nieuwe stationsproject juist het tegenovergestelde.
Dat blijkt toch uit de antwoorden die de NMBS geeft op het gegeven dat behoud en renovatie van het oude stationsgebouw niet werd onderzocht. Zowel reizigers, inwoners van de Stad Kortrijk en verenigingen spannen zich in om het behoud van het station. Het is dan ook onbegrijpelijk dat dit niet werd onderzocht, en dat geen van de partners in het stationsproject (NMBS, De Lijn, Infrabel en Stad Kortrijk) interesse heeft om de dialoog aan te gaan met de burger, waar zij ten slot van rekening ten dienste voor staan.
In plaats daarvan stelt de NMBS een nieuwe luifel voor met daaronder de stationsfuncties zoals loketten en commerciële ruimtes. Een wachtzaal komt er voor alle duidelijkheid niet.
Wie de nieuwe stationsluifel op de conceptfoto’s bekijkt ziet gelijkenissen met het nieuwe station van Mechelen. De koepels worden niet uitgerust met kwalitatief glas, maar met plastieken luchtkussens. Luchtkussens die om de x-aantal jaar dienen te worden vervangen. Goed nieuws voor de plastic-soepindustrie, slecht nieuws voor het milieu.
Er is een enorme kost aan verbonden van € 89 000 000 zonder rekening te houden met onvoorziene omstandigheden die de prijs fors kan doen oplopen. Dit terwijl een renovatie van het station met behoud van alle publieke functies (loket, wachtzaal, stationsbuffet) een veel grotere maatschappelijke meerwaarde met zich mee zou brengen.
Het nieuwe stationsgebouw zou pas klaar zijn in 2034, rijkelijk te laat voor de titel van Culturele Hoofdstad 2030 die Kortrijk wenst te bekomen. Of de sloop van het na-oorlogse station daar op prijs gesteld zal worden is nog maar de vraag. Europa zoekt voornamelijk plekken waar bruggen geslagen worden, niet waar aan afbraakpolitiek wordt gedaan.
Zie ook
Over het station van Kortrijk
- Station Kortrijk op de website van de Vereniging voor Industriële Archeologie
- Het station op de website van de Nederlandse Vereniging van Belangstellenden in het Spoor- en tramwegwezen
Artikelen
- Waarvoor dient een station? (De Standaard, 31 januari 2023)
- ‘Dezelfde architectuur voor alle treinstations? Ik moest meteen aan Center Parcs denken’ (Knack, 23 maart 2023)
- Het station als stad in de stad (De Standaard, 29 april 2019)
- NMBS: waarom niet naar een échte publieke onderneming? (Knack, 19 maart 2014)