Inclusieve mobiliteit

MOBIB

We moedigen het gebruik van de MOBIB-kaart toe in het openbaar vervoer, maar ook in deelsystemen voor fietsen en auto’s. Tegelijk waarschuwen we voor het uitsluiting als gevolg van het niet aanbieden van de MOBIB-toepassing. Systemen die enkel werken op basis van het gebruik van een persoonlijk mobiel toestel sluiten bij voorbaat mensen uit.

Operatoren die gebruik maken van de MOBIB-kaart:

  • Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS)
  • Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn
  • Opérateur de Transport de Wallonie (TEC)
  • Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer te Brussel (MIVB)

Operatoren die in het verleden gebruik maakten van de MOBIB-kaart, maar beslisten op vandaag het systeem niet langer te gebruiken:

  • Blue-mobility (Blue-bike)
  • Optimil Belgium (Cambio)

Gezien Blue-bike als dochteronderneming deel uit maakt van de Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn, en er participaties zijn van de de vier grote vervoersmaatschappijen in Cambio zien we dit als een verlengde van de openbare dienstverlening. Deze dienstverlening dient integraal toegankelijk te zijn voor iedereen. We trachten via bemiddeling met de organisaties en sensibilisering via onze website dit thema onder de aandacht te brengen.

Operatoren die geen gebruik maken van de MOBIB-kaart, maar waar gezien hun openbaar karakter een integratie in het MOBIB-systeem wenselijk is:

  • CoopStroom, aanbieder van deelauto’s in Vlaanderen
  • Hoppy, aanbieder van deelfietsen in opdracht van vervoerregio’s in Vlaanderen
  • Vélo Antwerpen, deelfietsen van de Stad Antwerpen

Operatoren die geen gebruik maken van de MOBI-kaart, maar wel een eigen kaart of uitlening aan zelfbedieningsstations aanbieden:

  • Villo! Brussel, deelfietsen van de Stad Brussel
  • Li Bia Vélo Namur, deelfietsen van de Stad Namen

Wat is MOBIB?

De MOBIB-kaart is een integrale mobiliteitsoplossing uitgereikt door de Belgian Mobility Company (BMC), een samenwerking tussen de vier grote vervoersmaatschappijen in ons land.

Mobib logo 1

Eerlijke tarieven

Voor Mobiliteit van Morgen kan er geen onderscheid worden gemaakt in de tarieven op basis van het type biljet dat wordt aangekocht. Het is discriminerend dat biljetten via mobiele toepassingen goedkoper zijn dan aan de fysieke kanalen zoals de automaat of het loket. Test Aankoop en Unia hebben hierom een rechtszaak tegen de Nationale Maatschappij de Belgische Spoorwegen (NMBS) aangespannen.